Eltelt két év, itt az isztambuli IDEF kiállítás újabb kiadása - Törökország pedig az azóta bekövetkezett biztonságpolitikai változások ellenére vagy inkább éppen azért töretlenül fejleszti hadiipari képességeit. Ezúttal is van olyan eszközkategória, amibe belevágtak és képesek voltak annyi haladást elérni, hogy elő lehessen vele rukkolni egy egyre nagyobb relevanciájú nemzetközi bemutatón, még ha az hazai pálya is.
A török fejlesztésű légvédelmi rakétarendszerek kis és közepes hatómagasságú rakétái. A kérdésben van egy kis jelölésbéli, terminológiai bizonytalanság: mi a projekt neve, mi a rendszeré, mi a rakétáké? Az itt AiHSF rövidítéssel jelölt rövidebb (dc max=15km, hc max=5km), és a HiSAR-O rövidítéssel jelölt hosszabb (dc max=25km, hc max=10km).
A klasszikus csapatlégvédelmi feladatú, önálló tevékenységre is képes HiSAR-A rendszer, ZMA-30 lánctalpas járműre telepítve, MAR célfelderítő lokátorral, EO szenzorral és négy AiHSF rakétával. Az előtérben a küzdőtérből kiemelve a kezelői munkahelyek.
Ez már a 6x6-os Mercedes Zatros vázra telepített indító, mely képes a rövid és a hosszú rakéták indítására (6db) is. Az előbbi esetében egy MAR és AKR radarral, EO szenzorral felszerelt tűzvezető kabinnal (FCS) és két modernizált 35 milliméteres gépágyúval kombinálva; az utóbbi esetében egy nagyobb rendszer részeként (lásd lejjebb). A teleszkopikus árbócon négy adatátviteli antenna.
Az amerikai Sentinel befolyását letagadni sem tudó Kalkan radar, mely információval látja el a hosszú rakétával felszerelt ütegeket.
A hosszú rakétás rendszerfelépítés: három indító, egy tűzvezető kabin, egy (vontatott) Kalkan radar, egy dzsip hordozta EO szenzor, egy Link 1/11B/16 csatoló (kommunikációs) kabin,
.Persze az IDEF-en nemcsak török portékával találkozhattunk. Itt az amerikai Raytheon standján egy SLAMRAAM, ESSM-ER, AIM-9X kombóval feltöltött 4x4-es emirátusi, orosz tervezésű Nimr (Asban) terepjáró.
1:3-as SOM-J makett az 1:1-es SOM makett előtt. Míg az eredeti csapásmérő robotrepülőgép a fejlesztés TRL 8-as színvonalán áll, az F-35-ös belső fegyverterébe szánt (a norvég JSM-mel rivalizáló?) J változat TRL 4/5-nél.
A Teber-81-es kombinált lézer/GPS irányító kittel felszerelt Mark 81-es bomba.
Távoznak a VIP-eket szállító Blackhawkok a TüYAP vásárközpont heliporttá átalakított egyik parkolójából. A földön várakozik egy civil S-76-os is.
A török hadsereg S-70-esein (ezek még nem a 109 gépes szerződés TAI-nál gyártott T-70-esei) jól látszanak az Aselsan HEHSiS önvédelmi rendszerének első fázisában beépített MILDS (AN/AAR-60) indításjelzői és csapdaszórói. Különleges feladatú gépekre ment, illetve megy ehhez még LWR, RWR és RF zavaró is.
Egy civil S-76C++ is hordta a nagyon fontos vendégeket az IDEF-re.
Zord