Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

október 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

AirPowerNews (35) f 16 (20) Gripen (40) gripen (76) helikopter (21) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (28) Kub (15) magyar (34) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (16) radar (15) Szolnok (19)

HTML

Közös Fellépés 2014 éjjel-nappal

2014.10.10. 12:18 | zord | 35 komment

Mivel a LégierőBlogger legnagyobb fájdalmára másirányú elfoglaltsága miatt nem vehetett részt a Közös Fellépés 2014 múlt heti VIP-napján, ezért tegnap este-éjszaka pótolta ezt a szörnyű mulasztását. Hát, lehet, hogy jobban jártam. Köszönet mindenkinek, akit illet.

141009_Hajmasker_KözösFellepes14_1.jpg

Helikopteres árnyék-impresszió késődélután. Az éles szeműek már ebből látják a változatot, az oldalszám leszűkült kettőre...

141009_Hajmasker_KözösFellepes14_10.jpg

...igen, az egyik Mi-17N-ről van szó. Itt a Personal Recovery kiképzés résztvevői hagyják el a gépet.

141009_Hajmasker_KözösFellepes14_4.jpg

Gesztus a jobb ülésből.

141009_Hajmasker_KözösFellepes14_5.jpg

Denevér és fa a kabin oldalán. NVG ready. Ready?

141009_Hajmasker_KözösFellepes14_7.jpg

Szép lánggal indul az AI-9V.

141009_Hajmasker_KözösFellepes14_6.jpg

Friss munka.

141009_Hajmasker_KözösFellepes14_8.jpg

Elhagyja a "0" pont melletti helikopterleszállót a 705-ös, amiről eddig is beszéltünk.

141009_Hajmasker_KözösFellepes14_9.jpg

A Mi-8/17 kabinajtó meglehetősen magasan helyezkedik el, amit az utasok általában a fedélzeti mechanikus által kezelt kivehető lépcsővel közelítenek meg. Ez deszantművelet közben nem praktikus, marad a nagy lépés, felhúzóckodás benti segítséggel, vagy, mint amit ez a kép illusztrál, a "humán lépcső". Egy katona féltérdelésbe helyezkedik a gép mellett, a többiek a combjára lépnek fel, majd onnan a gépbe.

141009_Hajmasker_KözösFellepes14_16.jpg

A 6206-os "iraki" minyó is tiszteletét tette, miután egy meghibásodást követően átrepülték a "0" ponthoz, hogy ne legyen útban a tüzérek célterületének közelében, ahol az egyik feladat közben eredetileg lerütyhedt.

141009_Hajmasker_KözösFellepes14_11.jpg

Micsoda történelmi ív! Amerikai Hummer könnyű löveget vontat az orosz mosoda előterében lévő tüzelőállás felé.

141009_Hajmasker_KözösFellepes14_12.jpg

A tüzelőállásban egymás mellett dolgoztak az amerikai vendégek és a tatai 25. dandár 101. tüzérosztályának katonái D-20-asaikkal. Össztűz, jobb felső sarokban a szomszéd gránátja is látható.

141009_Hajmasker_KözösFellepes14_3.jpg

A Közös Fellépés 2014 nemcsak nemzeti, hanem NATO-rendezvény is volt, Steadfast Javeline III néven. Az egyik koalíciós résztvevő az amerikai hadsereg 173. légimozgákonyságú dandár harccsoportjának (ABCT) 4. tüzérosztálya volt. Itt Hummer vontatású, könnyű, 105 milliméteres M119A2 tarackjaik, melyek ejtőernyős világítógránátjaikkal az éjszakai lövészet sikeréhez járultak hozzá.

141009_Hajmasker_KözösFellepes14_2.jpg

Hosszú expozíciós felvétel az éjszakai éleslövészetről, melynek főszereplője az 5/62 zászlóalj volt. A két éles, közel függőleges vonás világítórakéta, a vöröses narancssárgák csöves eszközök nyomjelzői, illetve azok felpattanásai, míg a hullámos vonal egy valószínűleg 9M111 Fagot páncéltörő rakéta útja céljáig.

141009_Hajmasker_KözösFellepes14_15.jpg

Az amerikai 105-ösök által kilőtt ejtőernyős világítógránátok harminc másodperces útja a lőtér felett. A háttében a Mórócz-tető alatti célterületen a magyar 152-esek gránátjainak becsapódása látható. Az apró fénypontok a lövészek és a páncéltörők fel-felvillanó céljai ("lövéseik" torkolattüzét imitálandó). Az erős fény a kép jobb oldalán a lőszektor közepének jelzése.

141009_Hajmasker_KözösFellepes14_13.jpg

Rövidebb expozíciós idővel fotózva a világító gránátok. Látszik az ereszkedésük közben hátrahagyott füst.

141009_Hajmasker_KözösFellepes14_14.jpg

Így fest egy BTR fél perces éjjeli munkája egy képbe sűrítve.

Zord

Címkék: éjszaka éleslövészet 173 ABCT Közös Fellépés

A bejegyzés trackback címe:

http://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr696777361

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2014.10.10. 17:42:32

"míg a hullámos vonal egy valószínűleg 9M111 Falanga páncéltörő rakéta."

Az bizony

zord 2014.10.10. 18:31:14

@Levente B.:

Elcsesztem, pedig annyira koncentráltam. Nem Falanga (az a Mi-24D rakétája), hanem Fagot. Javítva.

Zord

szasa30 2014.10.10. 20:02:51

Az ejszakai kép egyszeruen zsenialis.....

zord 2014.10.10. 20:44:30

@szasa30:

Köszönöm a tegnapi lehetőséget mindenkinek. Annyit látok már az n. lövészet után, hogy a fotósok mellé az adott alegységből kellene kísérőt biztosítani, rádióval. Én tudom, hogy ez nem egyszerű feladat. De garantálom, hogy egy "mi fog történni" jellegű eligazítással együtt mindez jelentős hatékonyságnövekedést eredményezne. Még ebben a piciny seregben is rengeteg fotózási lehetőség van. De kell a jobb felkészítés, és szakmai tanács. Nem írok koordinációt, mert a srácok munkájába nem tartom szerencsésnek a beavatkozást. De azt, hogy értsük mi zajlik, hogy mondják, hogy "most!" nagy segítség lenne.

Hozzáteszem, nagyon izgalmas feladat az egyik lövészet tapasztalataira építve eredményt elérni a következőn. Néha több hónap után persze, mert csak akkor jön a következő lehetőség. Nem gondoltam volna, hogy valaha megcsípem a lassú D90-esemmel a D-20-as lövését. De tegnap az is sikerült.

Zord

icemanLHKG 2014.10.10. 21:28:45

Zseniális kép! A szürkületi, éjszakai nyomjelzős lövedékeknél látszik igazán, hogy milyen sok kap gellert. Volt szerencsém huszonnégyesek látni munka közben anno.
Az NVG kompatibilis tizenhetesről van valami infód? Ha jól látom az árnyékot, akkor az volt a paripátok

@ Milyen obival használod a D90-et?

zord 2014.10.11. 01:46:40

@icemanLHKG:

Azzal nyomtuk. Ment, mint a karikacsapás.

-

Ősrégi 35-80mm. Még az F50-eshez vettem 1998-ban...ezek a felvételek mind vele készültek.

Zord

75AP 2014.10.11. 17:39:04

A denevér sziluett melletti fa is érdekes nem?
Ha nem csal az emlékezetem, akkor az egyik kiemelkedő képességű zöldruhás hőstettére utal, nem?

Ejnye... 2014.10.11. 19:28:11

A 6212 oldalszám említése az ellenség megtévesztését szolgálja? ;)

2014.10.11. 22:57:48

A 17N hogyan került elő? Nem úgy volt, hogy nagyjavítani kell? Vagy csak bizonyos részek hiányoztak hozzá? Lapátok pl

blash 2014.10.12. 00:32:11

@75AP: mirol van szo? milyen kiemelkedo kepessegu zoldruhas? letarolt helivel egy fat?

Z69 2014.10.12. 10:02:15

Szépen megkérnék mindenkit, hogy a Hummer nevet tessék kitörölni a köztudatból! Mutassatok nekem egy amerikai katonát, aki így nevezi! Ez a polgári piacra szánt fantázianév. A katonák a nehezen kimondható HMMWV rövidítést a Humvee szóval helyettesítik.
A képeken pedig az M1069-es változatokat látni, amelyet kifejezetten az M119-es vontatására alakítottak ki.

75AP 2014.10.12. 20:03:53

@blash:
Úgy tudom, hogy pár szekció lett az áldozat, de lehet, hogy csak a törővég...
A zöldruhás pedig az egyik önbizalommal túlságosan, tehetséggel kevésbé megáldott hajózóra utal.

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2014.10.12. 22:30:32

Nekem minden tiszteletem a Honvédeinké, meg nagyon örülök, hogy végre müködik az NVG-s kopterünk, és marhára büszkék lehetünk, hogy ismét repül 6-7 helikopterünk.
Közben a sokak által lenéztem bolgárok, akik GDP-je a béka segge alatt van a mienknek, az eget már szállítógépek közül C27J-vel karcolják, a gyakorlógépük svájci Pilátus, a VIP szállítójuk is Pilatus, illetve van egy nagyobb bizjetjük is. Nem szégenlik, az állománybant tartana pd eje kiképzésre az AN-2-öt illetve az L-410UVP-ket amelyek nagyon olcsón üzemeltethetőek. A Mi-17 mellett, már régebben szolgálatban áll a Cougar benne NVG-s FLIR -es toronnyal.. A határőrségük AW-139 (NVG-s) és AW-109-est üzemeltet, és igen a vadszaik némi gps-el megtámogattott 29-esek (25 éves gépek és 50 éves 21-esek de a békebeli légirendészeti feladatokat ellátják velük. Nem dobták ki a légrakjaikat, hanem az Sz.300 mellett az Sz.200 Angara/Vega is üzemben áll akárcsak az Sz-75 Dvina/Volhov és a S-25 Neva/Pecsora a különböző lokátorokkal és a kézi légvédelmi rakétákkal egyetemben. A Szu-25-ösből egy század még mindig üzemel ami némi csapásmérő képesség, bár preciziós fegyverekkel nem állnak jól.
Szóval én ehhez mérem a Közös Fellépést.. (és most csak a légierőt néztem, egy általunk kisebb lélekszámú tölünk jobban szarbalévő néppel összehasonítlva..

némi képanyag:
jetbirds.gportal.hu/gindex.php?pg=36188783&gid=2941240

A légrak és lokátorképeket majd elküldöm Gábornak...
Kele

zord 2014.10.12. 22:45:20

@Kelepisti: küldjed, várom, nagy szeretettel!

zord 2014.10.12. 22:45:52

@Ejnye...: elcsesztem, javítom.

Z69 2014.10.12. 23:25:23

Szerintem a 173. ABCT nyugodtan lehet légideszant, és nem légiszállítású. Kőkeményen ejések. Próbálj csak erről velük beszélni, sok sikert. :-)
A 101.-esek légiszállítású.

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2014.10.13. 12:16:53

@Kelepisti:

S-125 akart az lenni szerintem :)

De lérakos ismerősök mondták, hogy a Volhov és Nyeva már nem ad készültséget, de tény és való, hogy az osztályok még megvannak a rendszerben. Egyébként SA-8 is van nekik tudtommal, két helyen is diszlokálnak.

zord 2014.10.13. 13:55:29

@Levente B.:

A bolgár lérak egyszerű módszert választott a túléléshez. Nincs transzparencia, sajtó stb. Konkrétan letagadták pár éve egy sajtótájékoztatón még a Vega létét is.
Nem véletlenül.
Wikileaksből is tudható, hogy az amerikaiak ott is ki akarták irtani a PVO-t, mint ahogy sikerült nekik nálunk, a cseheknél és a szlovákoknál (itt agresszornak meghagyták a 300-ast). A community összezárt, így maradtak.

Zord

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2014.10.13. 14:18:07

@zord:

Gondolom a Lenygelek is hasonló cipőben járnak akkor mint a Bolgárok? Ez a letagadás dolog érdekesen hangzik, nem hallottam még róla.

zord 2014.10.13. 15:08:06

@Levente B.:

Ott más a helyzet. Más kategória. Lengyelország mindig is tudta, hogy mit csinál, merre néz (Oroszország) és ez többé-kevésbé összhangban volt az amerikai politikával. Itt "délen" sokkal inkább a "Gati-szindróma" szellemében a képességcsökkentés és ezáltal nem kontrollálható konfliktuskockázat-csökkentés élvezett prioritást. Jószerével az egyetlen haderővel szemben támasztott NATO/amerikai követelmény a nem szofisztikált, minimálisan összetett embererőszolgáltatás zászlófelmutatással az intervenciók multilaterális látszata érdekében. Ne felejtsük el, az USA abszolúte bevállalta volna a keszi (vadászgép) nélküli Magyarországot is, különösen azután, hogy nem a 16-osokat választottuk. Emlékezünk még az "Avianóból megoldják" sugallmazásokra, nagyjából akkor, amikor először a 29-es upgrade, majd az első Gripen-döntés megtörtént?
A hazai elit az esetek 90 százalékában asszisztált. Ami ma van, alighanem a kis helyi szakmai ellenállásokon, néha egyes személyeken, jó-rossz értelemben vett csoportérdekeken múlott.

Zord

Allesmor Obranna 2014.10.14. 00:00:27

@zord: A bolgárok sosem adtak egyértelmű választ arra, merre is néznek arccal, holott NATO tagok lettek, ami egy régóta húzódó folyamat eredménye.
De amikor az amerikaiak először jöttek hozzájuk, hogy "kompatibilissé" tegyék a védelmi szektorukat, még a mainál erősebb orosz kötődésük volt.
A másik faktor pedig a honvédelemhez fűződő affinitásuk, annak úgynevezett társadalmi támogatottsága és a téma fajsúlyának mértéke a belpolitikában.
Ez utóbbi faktor egyik komoly pillére a bolgárok nemzetvédelemhez fűződő kollektív tudata.
Minden ezen alapszik, mindennek ez az alfája és omegája.
Nálunk a hazai civil közvélemény nagy százaléka még most is zokszó nélkül számoltatná fel a Honvédséget az utolsó Kalasnyikovig bezárólag és valószínű, hogy az úgynevezett (de eléggé telibesz*rt) NATO elvárások és a mindenkori mutyi miatt nem tette még ezt meg az elmúlt negyed század politikai elitnek nevezett rétege.

zord 2014.10.14. 14:51:47

Még egy kis bolgár aktuális. A vasárnap kirúgott kormány védelmi minisztere is két pofára támadja a szovjet gyártmányú légvédelmet. A kérdés csak az, hogy miből cserélték volna le, illetve mi lenne, ha nem lenne. Most van, működik, emberek ülnek rajta. Ez jobb, mint a semmi, jobb mint egy SHORAD ezred némi VSHORAD-dal, mint itt és a cseheknél.

www.bbc.com/news/world-europe-29593405

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2014.10.14. 15:24:02

Akkor nem a jenkiknek tetsző kormány nyert...
Talán lesz még déli áramlat is??

Z69 2014.10.22. 15:19:21

@zord:
Csak most akadt meg a szemem ezen a képaláíráson:
"...igen, az egyik Mi-17N-ről van szó. Itt a Personal Recovery kiképzés résztvevői hagyják el a gépet."

Erről egy pár évvel ezelőtti, AFM-ben olvasott cikk jut eszembe, mely a britek CSAR (harci kutató mentő) képességeit elemezgette. Arra a megállapításra jutott a szerző, hogy az amerikaiakkal ellentétben a brit haderő nem képes igazi CSAR bevetésre, csak "Personel Recovery" feladatokra alkalmasak.
Ezek szerint már nálunk is hozzáigazítják a terminológiát a csökkent képességhez?

zord 2014.10.22. 21:04:27

@Z69:

Nálunk sohase volt CSAR képesség. Persze az szf a maga részéről gyakorolhat dolgokat ami ehhez tartozik, de az csak az egésznek egy szelete.

Zord

piratvitorla 2014.10.26. 13:05:08

@zord:

Egy igazi CSAR képesség ott kezdődik pl. hogy légi utántöltés, AWACS, merevszárnyú ÉS forgószárnyas tűztámogatás, PJ-khez hasonló szakemberek, NVG képesség minden résztvevőnél, adatátviteli képesség a helikoptereknél is (hogy leszállás előtt például meg tudja nézni a személyzet az UAV által biztosított felvételeket) stb...

zord 2014.10.26. 18:52:45

@piratvitorla:

Én nem feltétlenül bővíteném így ki. De a CSAR-platform túlélőképességének biztosítása úgy önvédelmi rendszerekkel, mint fegyverzettel alap. Szerintem aki harci gépeket üzemeltet, annak valamilyen szinten rendelkeznie kellene CSAR-ral is. A jelleg miatt persze ezt lehetne kombinálni SOF infil/exfil feladattal is.
A szerteágazó kommunikációs képesség, ahogy te is mondod, persze alap.
Szerintem a tervezett beszerzésnél is figyelembe kellene venni ezt a gépek egy bizonyos részének konfigurációjánál.

Zord

Batkaa 2014.10.27. 00:24:58

@zord: mondjuk például Cougar/Caracal páros...

Z69 2014.10.29. 09:16:42

Nem tudom melyik topicban tegyem fel a kérdést, nem igazán illik sehova, de az ország védelmi képességét nagyon komolyan érintő dolog jutott ma eszembe. A volt FÉG előtt mentem el, és teljesen úgy tűnt, hogy kihalt, be van zárva. Modjuk ezt már korábban is hallottam.
Amennyiben valamikor le kell cserélni a kézifegyvereinket, akkor szóba sem jöhet hazai gyártmány? Esetleg működik még valahol olyan gyár, amely akár licenc alapján alkalmas gépkarabélyt előállítani?
Ha nem, akkor készterméket kell majd egyszer vennünk?
A lőszerekre ugyanez vonatkozik. Gyártanak még idehaza, vagy a készleteket éljük fel? Ha átállunk az 5,56-osra teljesen és, nem csak korlátozott mennyiségben használjuk, akkor is vennünk kell, mint most?
Ezzel nem szoktunk foglalkozni, pedig a haderő alapvető eszközeiről, az egyéni lőfegyverekről van szó.

piratvitorla 2014.10.29. 10:12:36

@zord:

Szerintem a CSAR képességet két szintre lehet bontani:
1. Egy teljes képesség amit korábban leírtam, ami egy önálló nemzeti CSAR tevékenységet biztosít. Ezt nagyon kevés ország képes biztosítani, Európában talán/max. 4-6 ilyen ország lehet...
2. Egy csökkentett képesség ami lehetővé teszi szövetségen belül a közös CSAR képességet. Esetleg korlátozott konfliktus esetén egy nagyon "necces" saját tevékenységet korlátozott keretek között vészhelyzetben...

A felszereléseken túl hatalmas jelentőséggel bír a különlegesen képzett személyi állomány (hajózók, PJ-k stb.).
A különleges felszerelések alkalmazása speciális kiképzést, eljárásokat igényel.
Szerintem ehhez minimum évi 120-150, esetleg 200 repült órára van szükség - körülményektől függően... Pontosabban nem csak a CSAR-ra hanem az egész jártasság fenntartásra és az egyéb feladatokra is.

piratvitorla 2014.10.29. 10:16:00

@Z69:
Az, hogy milyen gyár van egy dolog. Véleményem szerint egy gépsort idehozni hetek kérdése.
Az igazi gond a szellemi képességek leépítése. szétvertek mindent és szélnek eresztették a szakembereket.
Ami még rosszabb amit érdemes lenne legyártani azt megvesszük és amit meg kéne venni "sufni tuninggal" mi próbáljuk összetákolni sokszoros áron...
Nálunk mindig azt mondják ilyen kis haderőre nem érdemes saját fegyvert gyártani. Érdekes más, kisebb országokban nem így van.
Ha más nem licencben is lehetne, az is sokat adna gazdaságilag, technológiailag, szellemileg...

Batkaa 2014.10.29. 22:43:42

@Z69: @piratvitorla: de, szoktunk ezzel foglalkozni...
A FÉG-nek vége. Idehaza komolyabb szériában kézifegyver gyártás nagyon hosszú ideig nem lesz.
Ennek megfelelően a jövőben vásárolni kell a kézifegyvereket és éppen ezért nem túlzás bármilyen erős kifejezés használata, amikor "inkurrenciaként" kézifegyvereket adnak el!

A lőszergyártás egyelőre még van Sirokon - legalábbis kézifegyverekhez, az MFS a RUAG konszern tulajdona és benne van a levegőben, hogyha racionalizálásra kényszerülnek, akkor bezárják... (ha ilyesmi bekövetkezne, az államnak ezt minden eszközzel meg kellene akadályozni!)
Gyártottak .223 Rem vadászlőszert, így elvi akadálya nem hiszem ,hogy van a hadilőszer gyártásának.

Ez viszont nagyon igaz:
"Ami még rosszabb amit érdemes lenne legyártani azt megvesszük és amit meg kéne venni "sufni tuninggal" mi próbáljuk összetákolni sokszoros áron..."

zord 2016.02.01. 11:56:44

A KF2014 tüzérszemmel. 80.oldal. Teljes előkészítés a honvédségben több mint egy évtizede nem volt:

www.honvedelem.hu/container/files/attachments/50006/hsz_2015-2..pdf