Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

augusztus 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Címkék

AirPowerNews (32) f 16 (20) gripen (76) Gripen (40) helikopter (20) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (27) Kub (15) magyar (34) mig 29 (37) mi 17 (19) nato (20) Pápa (16) radar (15) Szolnok (19)

HTML

Tökéletes repülés a tökéletes sassal - haditechnikai ízlelítő Koreából

2014.05.27. 12:02 | zord | 100 komment

140527_Szacson_Szurion_1.jpg

140527 Szacson. A LégierőBlogger ma a Korean Aerospace Industries (KAI) jóvoltából a levegőben is tanulmányozhatta a cég Szurion (Surion, azaz Tökéletes Sas, más néven Korean Utility Helicopter, KUH) típusú helikopterét. B-J: sötétkék hajózóruhában Án Incsol berepülő mérnök, civilben ZGL, középkék hajózóban Cso Dzsong Hjak és Lí Kidzsin berepülőpilóták. A háttérben a fehérre festett negyedik prototípus, mellyel a demonstrációs repülésre sor került.

 140530_Nonszan_Szurion_twr_6.jpg

140530 Nonszan, a Koreai Hadsereg Helikopteriskolája. Az új típust először megkapott alakulat egyik gépe a helyi toronnyal szemközti állóhelyen pihen a napi kiképzési repülések végeztével. A háttérben a Szurion által felváltandó egyik típus, az UH-1H látható, melyből a legfiatalabb darab 1978-as itt.

140530_Nonszan_Szurion-EW_7.psd.jpg

A koreai hadsereg első hazai fejlesztésű-gyártású helikoptere egyben eddigi legautomatizáltabb és leginkább integrált fedélzeti elektronikai rendszerrel rendelkező gépe is egyben. A rendszerek közül kiemelkedik az elektronikai hadviselési rendszer, vagy ahogy az amerikai forgószárnyas terminológiát használva errefelé hívják, Repülőgép Túlélőképességi Berendezés (Aircraft Survivability Equipment - ASE). Itt a bal mellső szenzorok.

140530_Nonszan_T700_IPS_5.jpg

A helikopteriskola egyik műszaki oktatója mutatja a Szurion General Electric (a Samsung Techwin által gyártott) T700-701K hajtóművének Integrált Részecskeszeparátorát (IPS), válaszolva a LégierőBlog olvasói körében felmerült kérdésre.

140530_Nonszan_Szurion_erdo_9.jpg

Az iskola egyik gépe a tipikus, dús vegetációban bővelkedő, szabdalt koreai vidék felett.

140528_Panmindzson_2.jpg

...és ne felejtsük el, hogy közben Dél- és Észak-Korea között tovább tart a hidegháború, melynek hangulata az elmúlt évek eseményei, mint a Csonan korvett elsüllyesztése, a Jongpjong-szigetnél lezajlott tűzpárbaj, vagy a északi drónok megjelenése miatt éppen ismét fokozódóban van. Május 28-i pllanatkép a Demilitarizált Övezetben (DMZ) lévő Közös Biztonsági Zónából (JSA), azaz Panmindzsonból, ahol testvérek néznek farkasszemet egymással...

140529_KDEC_KFX-AESA_3.jpg

140529 KINTEX vásárváros. Ez pedig már a Koreai Védelmi Technológiai Kiállítás egyik érdekessége: AESA radarmodell, mellette a leendő platformmal, a KFX ötödik generációs harcigép-koncepció két hajtóműves változatának modelljével.

140529_K-SAM_ASM_4.jpg

A LIG Nex1 büszkeségei: balról a Heszong (Tengeri Csillag) hajók elleni robotrepülőgép, jobbról a KM-SAM Csángung (Égi Íj) közép-hatótávolságú légvédelmi komplexum rakétája. Ez utóbbi orosz (Almaz-Antej - rakéta) és francia (Thales - radar) közreműködéssel készült. Ha valakinek feltűnik a hasonlóság, nem véletlen az 9M96-ossal.

140529_K-SAM_ASM_8.jpg

Ugyanaz a két rakéta, a KM-SAMé ezúttal indítókonténerében. 

Továbbiak hamarosan itt...

Továbbiak rövidesen a Magyar Nemzetben és az Aeromagazinban

Zord

Címkék: Korea KAI Szurion KFX KM-SAM

A bejegyzés trackback címe:

http://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr516217900

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Open Skies 2014.05.27. 18:17:18

Több részletet szeretnék. Hol, mikor, merre....

zord 2014.05.28. 14:57:23

@Open Skies:

Szacson, Dél-Korea. Tervezek ide is többet, a Nemzetbe és az Aeromagazinba is. Csak annyit mondok, hogy hihetetlenül komplett egy kis helikopter, iszonyú meggyőző volt a félórás demórepülés a déli öblök felett, aztán NOE az erdős dombok felett...közben végig IC-n lökte a berepülőpilóta, hogy mi történik, és én is kérdezhettem.

Zord

zord 2014.05.28. 16:47:06

Az utolsó hidegháborús fronton...

Zord

Allesmor Obranna 2014.05.29. 14:19:20

Van ezen bárminemű porkiválasztó a beömlőnél?

Liverbird 2014.05.29. 17:38:00

@Allesmor Obranna: Nekem nem úgy tűnik. Viszont van "EVU". Az állandó cucc, vagy csak opcionálisan megvásárolható, hogy aztán soha ne használjuk, csak repülőnapon?

zord 2014.05.29. 19:11:46

Frisstve: Koreai 5gen+AESA és KM-SAM!

Zord

Batkaa 2014.05.30. 14:45:32

"válaszolva a LégierőBlog olvasói körében felmerült kérdésre"
Ezt nevezem online szolgáltatásnak! :))

Nem derült ki esetleg, hogy beneveznének más tenderekre is? A magyar tender megnyerése esetén talán lehetne Magyarországon az európai ellátóközpont?

zord 2014.05.30. 15:28:50

@Batkaa:

Jól jött ki a lépés. Ma voltam a helikopteriskolában és a CBT/CAI hajtóműves tanteremben mutatták be az (át)képzési rendszerüket, szóval meg tudtam kérdezni.

Zord

zord 2014.06.11. 19:49:39

A koreai 737 Peace Eye eszerint megcsípte a nemrég megtalált északi drónokat:

www.koreatimes.co.kr/www/news/nation/2014/06/116_158854.html

Zord

zord 2014.06.13. 15:23:41

Saját nagy hatótávolságú lérak (L-SAM) fejlesztéséről döntött Dél-Korea:

english.yonhapnews.co.kr/northkorea/2014/06/11/44/0401000000AEN20140611008800315F.html

Zord

zord 2014.06.17. 10:08:57

Tárgyalnak a háborús parancsnokság átadásáról Dél-Koreának. Helyreállhat a szuverenitás?

mobile.defensenews.com/article/306160023

Zord

zord 2014.06.26. 14:55:45

Érdekes, hogy a 132 gépes koreai F-16 korszerűsítési programot nem odahaza csinálják, hanem az USA-ban, a BAE Systems.

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/154927/bae-prepares-to-upgrade-first-korean-f_16s.html

Zord

zord 2014.07.11. 12:09:55

Úgy tűnik, a két hajtóműves KFX-koncepció a befutó. Felgyorsítják a koreai 5. generációs gép fejesztését:

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/155298/seoul-speeds-up-plans-to-develop-own-fighter.html

Zord

Open Skies 2014.07.23. 20:08:07

KAI selected as a LCH/LAH developer

Light Armed Helicopters(LAH)
Light Civil Helicopters(LCH)

www.koreaaero.com/english/pr_center/cpr_view.asp?pg=1&gubun=v&seq=25897&bbs=10

zord 2014.10.08. 21:50:45

Jó hír: vezérezredes úr nemrégiben Nonszanban megtekintette a Koreai Hadsereg Helikopteriskoláját.

Zord

Open Skies 2014.10.08. 22:19:12

@zord: Még a végén csak sikerül összehoznod hogy koreai helikoptert vegyünk.

zord 2014.10.09. 10:58:47

@Open Skies:

Mindent egybevéve óriási a hendikepjük. De bizarr módon épp ebben lehet a lehetőségük is. Hogy úgy mondjam, az unortodoxia. És ez nem lebecsülendő faktor.

Zord

exi_ 2014.10.09. 14:20:51

@zord: Milyen hendikepre gondolsz..?

zord 2014.10.10. 11:54:42

@exi_:

Mondjuk a föld túloldalán vannak, nem NATO, ez az első helikopterük, az AH felhúzhatja a szemöldökét, stb.

Zord

Open Skies 2014.10.10. 19:35:59

@zord: Csak tudnám honnan tudták meg, hogy jutott eszükbe hogy a nemlétező tenderünkre jelentkezzenek...

zord 2014.10.10. 20:35:23

@Open Skies:

A cégek és mögöttük álló kormányok nem hülyék. Akkor is nyomulnak, ha nincs tender. Akkor is, ha minden rendben van a flottáddal. Hát még, ha nincs semmise rendben. Hosszú évek óta tudott tény, hogy az EMS kivételével gondok vannak Magyarországon. De azt is tudják, hogy a jelenlegi EMS szerződés, mely nem ennek a kormánynak a kölyke, 2016-ban lejár. Tehát tudják és nyomulnak. Nem volt véletlen az UH-1 ajánlat, ahogy az AW sem. A cégek emberei egymásnak adták-adják a kilincset a kormánynál, de az okosabbja beugrik még a hullagyenge ellenzékhez is - ki tudja, mikor miből lesz majd a cserebogár?

Egyébként van magyar tender. A HM páncéljában. Holnap ki lehetne hirdetni. Na persze nem biztos, hogy ki lesz hirdetve, vagy pontosabban az lesz kihirdetve. Vagy, még tovább megyek, ki lesz-e hirdetve egyáltalán bármi. Én továbbra is adok vagy ötven százalékot a G2G megoldásnak.

De hogy lesz valami, meglepően gyorsan, abban kezdek elég biztos lenni, különösen azóta, hogy a kérdést bölcs vezérünk is szájára vette a múlt héten. Simán lehet, hogy úgy fogunk megint nézni, mint a Gripen esetében. Mint Jani a gömbszínházban.

Zord

Open Skies 2014.10.10. 20:49:12

@zord: Csak ahogy írtad, a koreaiak esetében elég nehéz ebben bármilyen "ésszerűséget" felismerni.

2014.10.11. 23:01:24

@Open Skies: épp ezért lesz a koreai gép a nyerő. nálunk sose az ésszerű dolgok történnek ... :)

zord 2014.11.06. 08:55:14

Amerikai nyomásra Dél-Korea nem küldhetett két T-50-est a zsuhaji sóra. Ezek egyre inkább fékevesztett idióták.

www.defensenews.com/article/20141105/DEFREG03/311050031/US-Pressure-Prompts-South-Korea-Pullout-China-Airshow

Zo9rd

zord 2014.11.07. 00:19:11

KFX-makett, indonéz felségjellel:

http://www.janes.com/article/45416/advanced-fighter-project-moves-forward-id14d2?utm_campaign=[PMP]_PC6110_E14%20DF%20NL%20INDODEFENCE%2014_Day%202%20_NW_Deployment&utm_medium=email&utm_source=Eloqua

Zord

zord 2014.12.15. 00:03:02

A lengyelek a K9-es koreai önjáró löveg bázisán építkeznek. Nem olyan perverz gondolat az a koreai beszerzés!

www.honvedelem.hu/cikk/48214_onjaro_loveg_del_koreai_beszallitassal

Zord

Batkaa 2014.12.17. 00:30:35

@zord: nálunk is igencsak esedékes a kérdés, én itt török relációt szorgalmaznék, bár abban is benne van a koreaiak keze...

zord 2014.12.17. 11:11:05

@Batkaa: Egyetértünk. Koreai, török vonal.

Zord

zord 2015.01.02. 18:21:11

Airbus-Boeing-KAL összefogás az KAI-LM-el szemben a KF-X projektért:

aviationweek.com/defense/boeing-airbus-korean-air-join-bid-kf-x

Zord

zord 2015.01.03. 21:28:23

Indiában is ajánlják a Szuriont (a Ka-226-al szemben). Kizárólag helyi összeszerelés nyerhet:

www.defensenews.com/story/defense/air-space/support/2014/12/30/india-russia-south-korea/21056835/

Zord

zord 2015.01.06. 16:49:14

Amerikai-koreai torzsalkodás hibás SM-2-esek miatt:

www.koreatimes.co.kr/www/news/nation/2015/01/116_171141.html

Zord

zord 2015.06.30. 18:50:12

Újabb szerződést írtak alá a H155 alapú koreai könnyűhelikopter fejlesztés érdekében:

www.army-technology.com/news/newskai-and-south-korean-government-sign-lahlch-development-contracts-4611406

Zord

zord 2015.07.31. 11:25:27

Év végéig elkezdődhet a Csángung KM-SAM rendszeresítése a tesztek lezárultával. Tagadnám, ha azt mondanám, hogy nem fogadnám el szívesen a Kub utódjául:

m.koreatimes.co.kr/phone/news/view.jsp?req_newsidx=183838

youtu.be/Bvxp9rBrifE

Zord

Beat it! 2015.08.01. 09:44:57

@zord:
0:29-nél az operátor előtti monitoron úgy tűnik, 10 km-enként vannak a beosztások, és abból 20 km a sötétebb terület, tehát az lehet a megsemmisítési zóna.
És 1:10-nél látszik, hogy 10 km-en belül volt az eltalált cél.
a leírás szerint viszont: "Cheongung can intercept targets at an altitude of up to 40 kilometers and at a range of about 40 kilometers."
Lehet, hogy a kezdeti teszteket közelebbi célokkal csinálták.

zord 2015.08.03. 11:21:19

@Beat it!:

Nekem az a benyomásom, hogy ez hasonló teljesítményű, mint a 96M6, szóval lesz az még több is.

Zord

molnibalage 2015.09.25. 09:40:54

@zord: Van bővebb infó a rendszerről? Rakéta HMZ, paraméterek, egy osztály/üteg felépítése, milyen szintű (hadosztály, ezred) légvédelem ez. Egyáltalán csapatlégvédelem és mobil vagy telepített, mint a Pat?

zord 2015.09.26. 10:23:10

@molnibalage: a lényeg, hogy orosz és francia technológiai bázison, közepes hatótávú rendszer, Arabelre hajazó pörgő PESA radarral,aktív rakétával. Nagyon precíz infók nincsenek róla, de elég szép lövészetes videók, stb igen.
Ja, és ha számít, a LégierőBloggernek nagyon bejön.

Zord

molnibalage 2015.09.26. 10:27:44

@zord: Az alapkoncepciója érdekelt volna. Mennyire szórható szét? Hasonló, mint a NASAMS? Milyen radarokkal üzemel, melyiket használja, stb. Az ára is érdekelne.

zord 2015.09.26. 13:37:31

@molnibalage: amit tudunk, az alapján széthúzható. A NASAMS-al azonban itt véget ér minden összehasonlítás, mert az egy 160 kilós SHORAD rakéta, ez meg egy igencsak vastag 400 kilós MRAD. Egyszerűen más kategória. 10-20 km vs 40-80.

Zord

molnibalage 2015.09.28. 09:43:40

@zord: Az EW/SEAD és HMZ szemponjából érdekelt a koncepció, egy rakéta méretét azétr képes vagyok még felmérni, nem úgy kell magyaráznod, mint egy kezdőnek. :)

zord 2015.09.28. 11:59:34

@molnibalage: csak azért hangsúlyoztam ki, mert hajlamosak vagyunk az AMRAAM névben lévő közepes jelzőt lérak felhasználáskor is átvenni. Ez nyilván nemcsak erre a rakétára igaz, de kiábrándító a különbség.

Zord

molnibalage 2015.09.28. 13:35:44

@zord: Az AMRAAM a NASAMS-on inkább SHORAD a magassági HMZ-t nézve. Viszont a széttelepítés miatt a területi lefedése egészen más. Ne véletlenül tartom ezt a HMZ-t leszámítva az egyik legkomolyabb és legveszélyesebb légvédelmi rendszernek.

Irgalmatlan nehéz SEAD-elni még a legjobb USA rendszerrel, nemhogy a 25+ éves orosz cuccokkal. Azok szerintem labdába nem rúgnak... Ha az indító megkapta a célt, akkor a rakéta indul az állványról és az aktív radar teszi a dolgát. Rávezetés alatt nem lehet SEAD-elni. Ez valami eszméletlen, még ha a HMZ kicsi is.

Azt viszont nem értem, hogy miért nem létezik felskálázott változata, ami nem HMMWV indítós, hanem valami teherautó méretű. Akkor kaphatna olyan leváló gyorstó fokozatot, ami a MICA rakétán alapuló légvédelmi rendszernél volt (van?) tervbe véve.* Ha a HMZ elérné a 8-9 km-es magasságot, az egyes légierők ellen majdnem pont olyan area denial, mint egy Sz-300PM/PMU1 széttelepülve bizonyos szempontból talán még annál is.

Igazából nem igazán értem, hogy Sz-300 és Patriot méretű rakétáknál miért nem terjedt el még az aktív rávezetés vagy kombináltan. Akkora méretű rakétába akkora radar tehető be, hogy erőlködés nélkül köveésbe venne nem stealth gépet 20-40 km-ről is akár. Ha data linken van adat (oroszoknál Hpasp szerint ez még mindig nincs, mikor az Patriot a kezdetektől ilyen koncepcióval készült), akkor horizont mgötötti/alatti célleküzdés is lehetséges.

*Az létezik, vagy csak terv volt? Ha létezik, akkor ki használja és meddig? Már kb. 5 éves hír, hogy a franciák hagyják a francba a MICA-t és ki fog kopni a repcsik fegyverzetéből, Meteor marad és talán AMRAAM. Elvileg képes használni Rafale azt?

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2015.09.28. 13:50:25

Már megvolt az első teszt a Rafale+ Meteor combóval

www.defense.gouv.fr/english/content/view/full/370397

Nem tudja teljesen kihasználni, mivel csak egyutas kapcsolat van a rakétával, nincs feedback a rakétától (Gripennél van).

zord 2015.09.28. 14:46:29

@molnibalage:

Hát a kérdés az, hogy mennyi pénzed van. Egy aktív rakéta még mindig jóval drágább egy félaktív/TVM rakétánál. Zavarvédelme pedig nem jobb, de azt is megkockáztatom, hogy rosszabb, mint egy technológiailag paritásban lévő félaktív/TVM rendszeré. Kicsi, mindenképpen kukában landoló radarokról beszélünk, szemben nagy, és megőrzendő radarokkal. A rendszernek mekkora költséghányadát kívánod eldobni egy célért?
Ne érts félre, repülőn megértem, mert ott 2-8 rakéta fér el csak, és létfontosságú a manőverezőképesség megőrzése (amire ugye az aktív szakasz lehetőséget ad).

Ami a konkrétumokat illeti:
- az Aster rakéták lényegében boosteres MICA-k. Arról az öt évvel ezelőtti jóslatról gondolom nem beszéltek a franciákkal.
- a "boosteres" AMRAAM tulajdonképpen az SM-6-ban megvalósult, illetve van rá egy ESSM-rakétával kombinált projekt is. Az, hogy a létező AMRAAM alá tegyenek első fokozatot, tudtommal nem él.

A datalinkes, horizont mögötti-alatti (túli?) fejtegetést nem értem. A Patriotnál/Sz-300-nál ha az MPQ/RPN nem látja a célt, akkor nincs lelövés.

Zord

zord 2015.09.28. 23:39:45

molnibalage 2015.09.28. 21:40:06

A másik topikban sajnos nem tudok válaszolni, mintha le lenne zárva...

legiero.blog.hu/2014/05/27/tokeletes_repules_a_tokeletes_sassal/full_commentlist/1#c28231062

Igen, tény hogy sokkal drágább, de ha van hálózat alapú rendszered (márpedig a Patrior mindig is az volt.) és más is szemmel tartja odafent a környéket, akkor gyakorlatilag nem tudsz közel menni egy ilyen légévdelmi rendszerhez. Mehetsz te 30 méteren TFR-rel vagy GPS alapú passzív terepkövetéssel, akkor is rándindít a rendszer. Nincs menekvés előle. Nem tudod még egy masszív koncentrált salvoval sem úgy leterhelni, mert van korábban ideje indítani.

Az Sz-300-nál Hpasp szerint nincs data link, de még a 400-nál sem, vagy titkolják, de nagyon. A Patriot ősrégi változata is már azon alapult, hogy más adja neki a helyzetképet és céladatot és a radarja bár tud keresni önállóan alapvetően csak célmegvilágításhoz kapcsolják fel. Tehát már az ősrégi alapváltozat is képessé tehető lett volna aktív rakétával horizont alatti cél ellen. Olyan rakétával, aminek a HMZ-je 150 km+ig terjed egyszerűen furcsa, hogy nem teremtik meg erre a potenciált. Még, ha csak a rakéták egy része lenne ilyen, az is olyan fenyegetés lenne, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni.

Alacsonyan repülés esetén már az Sz-300/Patriot komoly hatósugár és egyéb kompromisszumokra kényszeríti az ellent, de az area denial képessége kicsit is dombos terepen töredékére zuhan mert ugye elvileg folyamatos vagy majdnem folyamatos célkövetés kell, ha cél eltűnik egy időre is, akkor nincs lehetőség (?) új cébefogásra. Az aktív fejjel egyszerűen szinte egyenszilárd a HMZ a rakéta kinematikán belül és ha még időről időre is eltűnik mondjujk még az AWACS elől is a célgép, a végfázisban az rakéta sanszosan elkapja a célt.

Az SM rakéta AMRAAM-mal az azt jelenti, hogy a nagyobb rakéta átmérő ellenére is AMRAAM métetű antenna is van, vagy AMRAAM technológia szimplán nagyobb antennával?

(BTW légiharc rakétánál hogyhogy nem gondolkoztak el soha a valódi két szilárd fokozaton? Még, ha csak tényleg hiperprimitív soild boosteres fokozoat van, akkor is nagyon komolyan nőhet a HMZ főleg úgy, hogy akkor a rakétán nem is kell.)

zord 2015.09.29. 00:35:01

Molni, olyan érzésem van, hogy szörnyű két malomban őrlés történik ebben a 'datalink' ügyben. Az automatizált vezetési rendszerek marha régóta megvoltak mindenhol, ezekkel valósult meg a centralizált harcvezetés. Az elöljárónál összehozott légihelyzetkép alapján szabták a feladatokat, jelölték meg a célokat. Ilyen üzemben tudott már dolgozni a 75-ös és a 125-ös is, anélkül, hogy a saját felderítő célmegjelölő lokátorokat bekapcsolták volna. A 300-asnál? Dettó. Mi a fenének kellett volna egy igazi precíziós nagy adatsebességű 5N64/64N6 ezred/dandár szintre? Hogy nézelődjenek vele? Nem, hanem azért hogy a max hat alárendelt osztály hat 5N63/30N6 tűzvezető lokátorát vezérelje, egyenként hat cél erejéig.

A többihez csak annyit még, hogy a világ azért nem ennyire steril, még egy aktív rakétának se. Jó infó kell az indításhoz, a kirepülés közbeni korrekcióhoz illetve irányításhoz (MCU/MCG), mert nagyon limitált a cél megfogásának lehetősége mind távolságban, mind szögben és persze időben. Ha a korrekció ellehetetlenül mert nincs infó (masking) nem biztos, hogy jó helyen fogja kinyitni a rakéta a saját szemét.

Zord

molnibalage 2015.09.29. 09:55:05

@zord: Az AVR és a Patriot számára kapott adathalmaz között "pici" technológiai és képességbeli eltérés van... Az AVR 10 másodercenként frissült, de azzal te soha a büdös életben nem találtál el volna, egyszerűen lehetővé tette, hogy a tűzvezető később kapcsoljon fel, de semmi több.

Nem a régmúltról beszélek, hanem a máról. Ma olyan standoff képesség és HARM ellen, amivel adott esetben szembe kell nézni, nem feltétlen lenne baj egy ilyen képesség.

Igen, a világ nem steril. Az AWACS célkövetési képességét ellenben olyan stabilnak ítélik meg, hogy az RAAF Wedgetalil gép tudtommal nem csak MCG/MCU jelet tud adni, hanem akár meg is világítja a célt, tehát aktív radar sem kell a rakétába, de az aktív radaros SM6 rávezetése megy. Egy ilyen képességgel gyakorlatilag minden ARM hordozó támadhatóvá válik még ARM indítás előtt.

zord 2015.09.29. 13:28:30

@molnibalage:

1. És Molnikám, mennyi idő alatt fordulnak körbe a radarok, amik AVR-t, akármilyen Linket táplálnak? A track az marad azzal a vektorral a következő söprésig. Azt hiszed, hogy ezek a rendszerek valami intuitív módon kitalálják, hogy mit csinál közben a cél? Persze, a több, nem szinkronizált szenzor random módon üt be, így ez terül, de a konszolidált helyzetképnek pont a több forrás által megerősített infó a lényege. Tehát a frissítés nem lehet gyorsabb, mint a rendszerben lévő radarok átlagos periódusideje.
Egyébként a helyi, vagy asszociált radaroknak (tudod, amivel a Patriot nem rendelkezik) pontosan az a célja, hogy tudja növelni a frissítési rátát, ha a légihelyzet, céljelleg azt megköveteli. Egy kicsit mélyülj el a fent említett dandár, vagy ezredszintű radarokban, de akár a 76N6 lehetőségeiben.
Egyébként visszatérve a kiindulási ponthoz, nézd meg, hogy mennyivel forog egy SAMP-T-t kiszolgáló Arabel, egy Sz-350-et kiszolgáló 50N6, vagy éppen a koreaiak radarja.

2. Sajnos olyan sok Wedgetail és hasonló továbbra sincs, és az általad leírtak elméleti lehetőségek, mert ugye kell hozzá egy rendszer. Az ausztrálok maguk nem fogják sose tudni kihasználni. Az E-2D elterjedése sokkal reálisabb forgatóköny példa egy USN környezetben. Szóval le kell verni az égről azt. A kínaiak rááldoznak majd egypár századot. EW-ről még nem is beszéltünk.

3. Ami a mai igazi, elterjedt AWACS célkövetést illeti, E-3, A-50, E-2C, na annak a stabilitásáról, terep kompatbilitásáról nem biztos, hogy szuperlatívuszokat hallanál, ha esetleg lenne ilyesmire lehetőséged. A downlook nagy lehetőség, de nagy kompromisszum is. Frissítés? (Amire a Patriot támaszkodhat) Semennyivel sem gyorsabb, mint a földieké.

4. Továbbra is azt mondom, hogy nehogy már azt higgyük, hogy mindent tudunk ezekről a technikákról. A gyakorlat általában lefelé húz mindent, és nemcsak azért mert szar, hanem azért is, mert a "rendszer olyan erős, amennyire a leggyengébb láncszeme". Persze ez túlzás, de hidd el, hogy nem tartunk ott sokszor, mint amit a marketing sugall. Persze a hitek rávetülése se segít, mondanom sem kell.

Zord

molnibalage 2015.09.29. 15:43:18

@zord:
1. Na de pont erről van szó. Az AVR rávezetéssel te kis túzlással egy B-52-őt is csak mákkal találsz el, mert a rakéta rádió parancsvezéréelt és 300 méteres hibával mérő kereső radarok alapján háromszögelve is a rávezetés pontossága. Hát izé...

Egy ARH-s fej ennek a pontosságnak töredékével megelégedne adatkapcsolaton, ennyit meg a legszutyokabb AWACS is ad. A 10 másodperces frissítés is elég és megvan.

2. A Wedgtail egy zsír új rendszer. E-3-ból sem volt anno sok, Tico-ból és másból sem. Térjnük vissza erre 15 év múlva...

3. Ez igaz, de a komoly előrelépéshez elég is. Azt továbbra sem értem, hogy miért negligálod, hogy az E-2 már a '70-es években leköldet a helyzetképet az AEGIS-nak vagy minimum a CVN-nek és az F-14-gyel is adatkapcsolata volt. Az Patriot az IOC óta az AWACS-től is - hangsúlyozom IS - kap infót. Tehát semmi új dolgoról nincs szó ezen a téren sem technikailag sem koncepció szinten. Egyszerűen akkor nem látták értelmét az aktív fejnek. Nos, az SM6-on már van. Innen csak egy ugrás eljátszani azzal, hogy legyen olyan Patriot rakléta, ami akív radaros. A data link a rendszer alatt 30 éve ott van...

4. Naná, semmi új.

zord 2015.09.29. 22:49:58

@molnibalage:

De honnan lenne, lett volna a Patriotnak gyorsabb, frissebb infója? Mi az a csodalink, és mi táplálja? Mi a neve?
Teszem hozzá, kötve hiszem, hogy MPQ kisugárzás nélkül lőjenek.

Zord

molnibalage 2015.09.30. 09:00:24

@zord: Most igen. De ha a cél folyamatosan van data linken, akkor onnentól fogva csak technikai kérdés megvalósítani. 1999-ben ugyebár olyan AMRAAM kill volt, ahol az indító fel sem kapcsolta a radarját. Olyan nehéz ezt elképzelni egy Patriotnál...?

Ha hazaérek, akkor felrakok egy Hpasp-tól kapott anyagot, ahol ábrázolva van, hogy 10+ éve mit és honnan kapott a Patriot.

zord 2015.09.30. 14:28:21

@molnibalage:

Nem hiszem, hogy nem érted. Szerinted plotok mennek a "data linken"? Nem. Trekkek. Azaz pozíciók és vektorok. De a következő söprésig ez sem tud frissülni. Ha manőver volt (irány, gyorsulás-lassulás), az nincs benne az infócsomagban, legfeljebb több körben. Ezért is nagy a követési kapu, mert nem lehet, hogy minden egyes moccanásra újat küldeni.

Az 1999-es holland AMRAAM-killt szerintem félreértették. Egyszerűen a négyesből meglett valakinek, átnyomta IDM-en annak, aki aztán a shooter lett. De nem volt itt semmi EMCON. Végig csapatták radarral, mindenki. Nem véletlenül nagyon szép passzív követéseket csináltak a jugó nagyfülűek, főleg radarkisugárzás alapút.

Zord

molnibalage 2015.10.01. 11:35:51

@zord: De, tökéletesen rétem és számoltam is vele.

zord 2015.10.01. 21:06:42

@molnibalage:

Oké. Maradjunk abban, hogy az Sz-300-as az ezred/dandár harcállásponton pörgő "kétarcúnak" köszönhetően magas minőségű trekket kap. Hogy ezzel mit tud kezdeni, nem tudom megmondani, mert sajnos nem tudom. De hogy a semmiért fejlesztettek, vettek egy ilyen drága radart, azt nem tudom elképzelni.
A problémádat abban vélem felfedezni, hogy az infók általában utolsó leheletként kapott egy szem szlovák, bolgár PMU-k, görög "önálló" PMU-1-esek, illetve elkótyavetyélt mindenféle rendszerelemek nyomán szivárognak ki. Ez a nyugati tudás alapja.
Legalább ezredszervezetű működésről én nem sok papírt láttam eddig.
Ha a kérdést így nézzük, és egy SZ-300PMU osztályt odacseszünk magában, hogy csináljon "csöndes" lövészetet végfázis alávilágítással olyan infók alapján, melyek hagyományos vezetésen keresztül érkeznek egy rt harcálláspontról, akkor arra nyilván nincs lehetőség (valszeg más csatolásra nincs is mód). Ennél jobb, ha önállóan harcolnak a helyi kör(körös)felderítőkre (76N6, 35/36D6) támaszkodva (a 76N6 20fpm-el pörög, igaz, ez inkább kis magasságú célfelderítésre-megjelölésre van)

De hát ha egy Patriotot kiragadunk a rendszeréből, akkor jóformán leül a földre. Ott még a helyi felderítő, célmegjelölő radarok sincsenek.

Zord

molnibalage 2015.10.01. 21:38:21

@zord: Au utolsó bekezdés igaz. A Patriotot így tervetzték, ilyenre akarták.

Az, hogy a radarjával milyen önálló célfederítési mutatói vannak, arról lövésem sincs.

zord 2015.10.02. 09:14:56

@molnibalage:

Bővebbnek mondják, mint a 300-asét.

De az orosz se úgy tervezte a rendszereit, hogy magányosan harcolnak. Tűzrendszerben gondokodott. Mindazonáltal meghagyta a lehetőséget a decentralizált alkalmazásra. Azt gondolom, hogy éppen ezért egy kis ország potenciális légvédelmi harcával ez a megközelítés inkább kompatibilis. Ha lenne egy örökölt komplett S-300-as ezredünk, legalább három osztállyal (kettő bizonyosan tervezve volt) és az említett ezred harcálláspontot kiszolgáló radarral (nem tudok róla, hogy ilyet exportáltak-e, talán Kínába), akkor az elmúlt 25 évet egy A2AD kupola alatt tölthettük volna, és még ma se állnánk szarul.

Zord

zord 2016.01.08. 14:55:57

Termónuki Kimről nem írtunk, helyette egy gyönyörűen kivitelezett légópince Dél-Koreában:

www.bbc.com/news/world-asia-35259986

Zord

zord 2016.01.08. 19:51:54

Japcsik T-4-essel (!) és C-130-assal gyűjtik a légköri mintákat:

www.sankei.com/politics/news/160107/plt1601070037-n1.html

Zord

zord 2016.01.27. 19:35:27

Ilyen egy jó szövetséges. Késik a Taurus integrációja az F-15K-ra az amerikai GPS átadásának visszatartása miatt:

english.yonhapnews.co.kr/news/2016/01/26/0200000000AEN20160126009300315.html

Zord

Kelepisti · http://jetbirds.gportal.hu 2016.01.28. 14:08:12

Bezzeg ha Lengyel mintára nem Európai fegyvert, hanem AGM-154 JSOW-C választottak volna.. az a randa politika... védjük a demokráciát...

Open Skies 2016.01.28. 21:49:33

@Kelepisti:

Még egy kicsit elhúzzák és lesz választási lehetőség...

en.wikipedia.org/wiki/Galileo_%28satellite_navigation%29

zord 2016.01.29. 16:05:35

@Kelepisti:

A Taurussal az JASSM-ER az ekvivalens, de azt az amerikaiak nem akarták odaadni a koreaiaknak. Nagyon keményen korlátozzák őket, közvetlenül Japán miatt.

Zord

zord 2016.02.23. 21:39:47

Az M-SAM után jön az L-SAM?

youtu.be/xHZ67_tngKY

Zord

zord 2016.05.10. 09:24:38

Igazi különlegesség - koreai "MC-130" a helyi különlegeseknek:

world.kbs.co.kr/english/news/news_Po_detail.htm?No=118851

Zord

zord 2016.06.05. 19:21:43

Repült az LM T-X ajánlatának protója, azaz a T-50A:

photos.prnewswire.com/featured/prnthumbnew/20160602/374776

Zord

zord 2016.08.03. 07:26:14

Lemobd a KAI főnöke, ha nem nyerik meg a T-X-et:

http://www.businesskorea.co.kr/english/news/industry/15417-ceo’s-determination-kai’s-ceo-bets-his-position-us-air-force’s-t-x-project

Zord

Open Skies 2016.08.03. 21:40:45

@zord: Távol-keleti mentalitás vagy biztosra megy? :)

zord 2016.08.03. 21:57:09

@Open Skies: nehéz megmondani. Az LM partnersége abszolúte nyerő dolog és a T-38-as envelope-nak leginkább a T-50 felel meg. DE. Az LM-é az évszázad programja (F-35), nem ártana komoly programot adni másnak az ipari bázis diverzitásának fenntartása érdekében, ahogy a Boeing megkapta a KC-46-ost és a NG a B-21-est.

Zord

Open Skies 2016.09.25. 16:21:22

A KAI Surion nem bírja a szélsőséges éghajlati viszonyokat

www.koreaherald.com/view.php?ud=20160923000480

zord 2016.09.25. 21:55:24

@Open Skies:

Azért érdekes, mert a típus korábban már volt téli teszten Alaszkában.

Zord

Open Skies 2016.09.25. 23:09:21

@zord: Egy új típusnak mindig vannak gyermekbetegségei. Akkor is, ha Tökéletesnek nevezzük el. De egyszer talán majd tényleg az lesz.

zord 2016.09.26. 17:24:35

@Open Skies:

Mostanában eltűnődöm, hogy a koreaiak által angolul megadott "Perfect Eagle" Szurion fordítás helyénvaló-e.

Zord

Open Skies 2016.09.26. 21:11:13

@zord: Nem rémlik, hogy rajtad kívül bárhol máshol találkoztam volna ezzel a fordítással.

Batkaa 2016.09.27. 09:23:27

@Open Skies: különösebb koreai nyelvtudás nélkül...
수리온 (sulion v. surion) ebből a
수리 (su-ri) a.m. "repair" javítás
de
새 (sae) a.m. madár
완전 (wanjeon) a.m. tökéletesség
lehet, hogy valami összecsengésre épít?
Vagy valami sajátos koreai humor? :)

Batkaa 2016.09.27. 09:32:52

@Open Skies: ko.wikipedia.org/wiki/KAI_%EC%88%98%EB%A6%AC%EC%98%A8
A koreai nyelvű oldal angol fordítása, amennyire kihámozható, mintha megerősítené Zord verzióját, bár a "Perfect Eagle", talán mondjuk úgy, szabad fordítás eredménye...

Open Skies 2016.09.27. 11:06:35

@Batkaa: Ok, hogy te le tudod fordítani, de én úgy értettem, hogy a legismertebb angol nyelvű, repüléssel foglalkozó oldalakon még találkoztam azzal a fordítással hogy Surion = Perfect Eagle.

Batkaa 2016.09.27. 11:21:41

@Open Skies: mondjuk én még egyáltalán nem találkoztam másutt a fordításával.

Persze, hogy nem tudom lefordítani koreaiból, de jó volt egy kis napindító fejtörőnek. :)
Google fordítóval ezt adja:
"Repairs on the old one small attack helicopter 500MD and small start-up helicopter UH-1H alternative to for Eurocopter technology introduced in the Republic of Korea Korean Helicopter Project (KHP: Korean Helicopter Program) in the by-developed the first Korean mid-sized maneuver the helicopter (KUH: Korean the Utility Helicopter). Repairs on the means bravery and domestic production of 100% pure Korean eagles coined the meaning of "repair" and 100 is "on" the eagle. KUH name names through a public offering conducted in April 2009 was the final decision in July 2009."

zord 2016.09.27. 22:31:38

@Batkaa: @Open Skies: Nekem a KAI-ban mondták a Szurionra azt, hogy a jelentése Perfect Eagle, de ezzel együtt van bennem kétség. Mivel nagyon eltérő a gondolkodásuk a mienkétől, ezért amit ők perfectnek fordítanak, az simán lehet erős, felnőtt, magas, nagy, stb. is.

Zord

zord 2016.10.19. 14:37:37

Egykori Falcon 4.0 rajongoknak: az elkövetkező évtizedben bezárják Szuvon (Suwon), Tégu (Taegu), és Gvangdzsu (Gwangju) bázisokat, helyettük másutt építenek bázisokat

www.janes.com/article/64722/south-korea-to-relocate-military-airfields-to-aid-local-economies

Zord

zord 2017.08.08. 12:00:57

További Taurusokat vesz Dél-Korea az F-15K-hoz, lesz offset is a helyi cégeknek:

www.koreaherald.com/view.php?ud=20170807000339

Zord