Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (99) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (71) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (48) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (64) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (16) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Északi példa: cross-border training

2013.05.24. 23:59 | zord | 38 komment

Bármerre keveredjen is a LégierőBlogger, prioritást élvez minden, ami releváns lehet a magyar légierő és légvédelem számára. Ilyenben volt ma része a norbotteni F21 repülőezrednél, a Lulea-Kallax légibázison, ahol az északi országok határon átívelő légierő-együttműködéséről kapott tájékoztatást. Heti rutinról, javarészt saját bázisról végrehajtott repülésekről van szó, mely nem jár lényegi pluszköltségekkel a résztvevő svéd, norvég és finn alakulatok számára, ugyanakkor jelentősen fokozzák a kiképzés hatékonyságát és valósághűségét. Az F21-es Gripen pilótái heti rendszerességgel repülnek F-16-osokkal és F-18-asokkal, vagy azok ellen a legkülönbözőbb összetett feladatok részeként (nemcsak A-A, hanem A-G/CAS egymás JTAC-jaival). A párhuzamok persze mindig sántítanak (légtérzsúfoltság, erőforrások), de azt gondolom, hogy Magyarország és szomszédai esetében is volna tere ilyen együttműködésnek, idővel kibővítve a már működő szlovéniai irányt. Itt az ideje a (kibővített) visegrádi védelempolitikai ambíciókat így is aprópénzre váltani.

130524_Lulea_3.jpg

Néhány szám az elmúlt négy év együttműködéséből: 1720 Fighters alatt a felszállások számát kell érteni, melyet a határokon átívelő kiképzési programra fordítottak.

130524_Lulea_1.jpg

A 258-as Charlie egy póttartály társaságában az egyik luleai hangárban. Az erőforrásigények függvényében a gépek rendszeresen forognak a három svéd Gripen-ezred között, ezért tűntek el az alakulatjelzések róluk.

Zord

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr605317024

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Beat it! 2013.05.25. 11:04:34

Eszembe jutott, korábban már kérdezni is akartam: Hende azt nyilatkozta nemrég a tévében, hogy ilyen határokon átívelő gyakorlatra több példa volt az utóbbi időben, pl a magyar Gripenek a román Mig-21-esekkel gyakorlatoztak együtt. Ha volt ilyen, volt róla híradás is?

Allesmor Obranna 2013.05.25. 14:47:44

Abszolút nemide illik, de kikivánkozik belőlem. Stonefort egy jó fél éve azt írta itt, hogy nem ért egyet a nem irányított rakéták alkalmazásának eröltetésével az orosz légierőben.

Én most azt mondom, "UB blokkot a Gripenre"!
Harcászati feladatkörben a jelenlegi valószínűsíthető A/G bevetések során ez és a buta Mk-82-esek hajigálása lenne leginkább a költséghatékony. És emellé kéne még több Maverick.

Hozzáteszem, a svédek sajna már kivonták a saját blokkjaikat, így az ennél a pontnál elbukik, de bezzeg, ha lenne magyar hadiipar, még itthon is ki lehetne fejleszteni valami hasonlót. Na, jót álmodoztam.

stonefort 2013.05.25. 19:32:45

@Allesmor Obranna: Csak részben gondoltam erre, a NIR szerintem főleg helikopter fegyver, ott megvan a létjogosultsága. Ugyan az utóbbi időben több légierő is alkalmazta Afgániában, de azok más kategóriát képvisletek, mint az oroszok Sz-25-ösei. Én főleg ezekre gondolom, hogy feleslegesek. Pontatlanok, nehezek, és kicsi a hatékonyságuk.

Allesmor Obranna 2013.05.26. 02:32:24

@stonefort: Ebben igazad van, de nálunk nem is az Sz-25-ösnek megfelelő fegyver jöhetne szóba, hanem valami területet lefedni képes eszköz, mint amilyen anno a Bofors-é volt a Viggenekhez és a Gripenek első pár példányához készletezve. Azaz, egy rácsapásból, viszonylag nagyobb távolságról területlefogás. Most, hogy nálunk a harcihelikopter is mint műfaj, kihalt, az A/G feladatkör pedig igy teljes egészében a nagysebességű közösségre hárul, úgy a Mi-24-eseink feladatát is át kell venni. Sturm helyett Maverick, B-20/UB-32 helyett meg Mk-82-esek és valamiféle UB blokk. A Mauser igen pontos fegyver, de területlefogásra rácsapásból nem a legalkalmasabb, a sima Mk-82-esek célbadobásához meg csak át kell előbb vagy utóbb a célterület felett is repülni.

zord 2013.05.26. 20:14:14

@samoth:

Az úgynevezett ARAK 70.

Zord

zord 2013.05.26. 20:19:34

@Allesmor Obranna:

Írtam már arról, hogyha lett volna "ész, erő és oly szent akarat", akkor a meglévő fegyverkészletek integrációját meg kellet volna vizsgálni, és talán lett volna megoldható. Konkrétan a B20-as konténerekre (Sz-8) és nem irányított bombákra gondolok. Gyakorlásra tökéletesen megfelelnének, hogy a JTAC nagyobb vasat is lehívhasson, ne csak a 27 mm-es skulókat.
Ez a vonat elment, de a sima Mk 82-es ideológiáját ahol éritek, hintsétek! Hallottam már róla pozitív visszajelzést, hogy mozog az ügy, szóval nyomni kell.

Zord

Beat it! 2013.05.27. 10:57:21

@zord: @Allesmor Obranna:
Ha a svédek már kivonták saját nem irányított rakéta blokkjaikat, miért ne lehetne azokat átvenni tőlük? Biztos van még raktáron elég rakétájuk is hozzá. Vagy ha nincs, ilyen "buta" fegyverből utánrendelni biztos nem lenne túl drága. Esetleg megfontolandó lenne önirányítófejet fejleszteni hozzá.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.05.27. 11:09:38

@Beat it!: A mezei irányítatlan rakéta bohóckodást szerintem el kell felejteni. Én már inkább arra voksolnék, hogy az új lézeres 2.75"-ös intelligens rakéta az, ami jó lenne. Egy olyan légierő, ami ilyen kevés géppel bír annak minél inkább arra kell gyúrni, hogy minőségi legyen és ne repkedjen be a AAA/SHORAD/MANPAD zónába. Közepes magasságból egy intelligens kis rakéta is simán elszállt 4-5 km-re, ami bőven jó, ha nem a Tor meg Tunguzka HMZ-je a mérce.

zord 2013.05.27. 13:38:35

@molnibalage:

Én azt gondolom, hogy a Gripenre nekünk mindenek előtt bomba kellene, lehetőség szerint idővel lézeres/kombinált kittel.

A majdani szállító/támogató/felfegyverzett helijeinknél pedig hajlok a lézeres 2,75" inches (Cirit/APKWS stb) rakétákra, persze azzal, hogy ezek NEM jelentenek alternatívát a nagy hatótávolságú korszerű (értsd: 8km) páncéltörő/többfeladatú rakétákkal szemben.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.05.27. 15:01:56

@zord: A Gripennél valóban lehetőség a lépcsőzetesség. Mk bomba beszerzése tényleg olyan összeg, hogy attól nem szabadna hanyatt vágódnia senkinek. JDAM kit később vehető hozzá, ha már olyan jól mennek a dolgok.

A 2,75" raktéa valóban nem alternatív pct. eszköz, de nem is annak szántam. Nálam a páncélelhárító képességet a Gripen adja és nem számolok a dedikált harci helikopter fenntartásával.

Elleben egy megfelelő műszerezettségű - ez legalább laser spot trackert jelent az én olvasatomban - a multifunkciós szállító heli ezzel nagyon komoly supportot tudna adi úgy, hogy földi célmegjelölés van, ami hazai viszonyok között sem sci-fi, hiszen a Griffnek is megy. Megvan a tűzerő, a pontosság és a kellő megsemmisítési táv. Ennél olcsóbb légi csapásmérő potenciált én nemigen tudok elképzelni, ha azzal számolnuk, hogy a helikopteres fegyvernem megújul és a Gripen flotta marad hosszútávon.

zord 2013.05.27. 18:12:23

@molnibalage:

Ma már önmagában lézerrel megjelölt célt követő (LST) eszköz nem divat, csak komplex EO torony részeként, amiben van célmegjelölő (LD) is. Az LST az együttműködés/azonosítás eszköze, a másik fél által megjelölt cél "láthatóvá tételére", hogy bizonyosan tudják, ugyanarról beszélnek.

Zord

Allesmor Obranna 2013.05.27. 20:47:06

@molnibalage: A mezei irányitatlan rakéta nem bohóckodás.
AAA/SHORAD/MANPAD zóna. Ilyene kinek van?
Jelenleg egyik ellenségünknek se, igaz most ellenségünk sincs. Én azt mondom, most az egyszerű bomba mellett az egyszerű, nagy hatóerejeű területlefogó fegyverek kellenek, mert ha a közeljövőben balhé lesz, ott a Gripen, mint az aszimmetria komolyabbik fele fog szerepelni. Földönfutó lázongók ellen meg az UB blokk a nyerő.
Térségünkben pár hónap alatt a gerillaharc az ami kialakulhat, NATO barátaink meg zömmel olyan elleségeket talál a szövetségnek, ahol szintén a Kalasnyikov a fő harceszköz. Az egy dolog, hogy a franciák 300 ezer eurós luxusbombákkal szórakoztatták Kadhafi hadseregét, de Maliban már azért ez túlzás volt. Irán ellen meg inkább ne menjünk.

zord 2013.05.27. 21:54:11

@Allesmor Obranna:

És a Mátészalka 2020 COIN szcenárió?

Zord

Allesmor Obranna 2013.05.28. 00:57:18

Jól van na, kissé túlzás ez a NIR istenítés és végül is Molninak is igaza van, ami a valós fenyegetést illeti, de azért a mi újkori MiG-21-esünkre is kéne valami klasszik vepön.
Apropó, MiG-21, most döbbentem rá, hogy van ilyen nevű energiaital!
Az oroszok meg majd kijönnek a növelt alkoholtartalmú PAK-FA-val...

zord 2013.05.28. 11:35:22

@Allesmor Obranna:

A klasszik vepön realitás ma a Gripenjeinkre a buta Mk 82. Olcsó, kvalifikálva és certifikálva van a gépekre. Sajnos a legolcsóbb opció, a BDU-33 nem lett tesztelve, bár ahogy most kinn hallottam, állítólag fontolgatja a svéd. De számomra ez nem is annyira kecsegtető: én az Mk 82-esben elősorban nem a pilóták bombázási gyakoroltatásának eszközét látom, hanem a teljes rendszerét, benne az éles eszközzel történő gyakorlás pszichológiájával. Ahogy egy éles Mk 82-t előhúznának Pusztavacsról, vagy a helyi tárolóból Kecskeméten, egészen odáig, hogy a fegyveresek függesztik, kihúzzák a felszállás előtt a biztit, majd dobás után felrobban Hajmáskérnél a JTAC meg az ott lévő szf. orra előtt, a pilóta meg érzi a leválást, a válla fölött visszanézve a villanást, a lökéshullámot a növényzetben, majd a terjedő por- és törmelékfelhőt. Ja, és természetesen egy ilyen alkalomra az attasé uraknak és a sajtónak is biztosított helye lenne, merthogy a defense investmentből így válik demonstrált képesség.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.05.28. 11:38:07

@Allesmor Obranna Egyetlen szomszédunknak sincs ZPU-2, ZSU-23-2 szintű eszközve vagy Sztrela/Igla párosa bármely típusból?

zord 2013.05.28. 13:59:37

@molnibalage:

Minden környező országnak van csöves légvédelmi fegyvere és VSHORAD (közeli hatótávolságú) kategóriájú rakétája. Magyarország ezzel szemben minden csövest kivont és jelen pillanatban a VSHORAD-unk is kérdőjeles.

Ami a fenyegetésként történő értelmezést illeti a Gripenjeink számára, egy térségi szcenárióban sajnos aligha lehetne megúszni a zónájukban történő repülést. Mivel esélyünk sincs a magasabb kategóriájú radarirányítású rendszerek megsemmisítésére/elnyomására, ezért maradna a kis magasság mint penetrációs profil a zónájukon belüli feladat végrehajtására, ahol viszont ott rejtőzik a csöves és a VSHORAD. Ezekkel kapcsolatban egy jó hír van, hogy a Gripennek kiemelkedően nagy a passzív zavarótöltet kapacitása, és ezzel a preventív ellentevékenység fenntarthatóságának ideje. Az integrált zavarókomplexum jó kis eszköz, de tényleg szűk értelemben vett önvédelmi képességű, tehát a detekció/akvizíció fázisában jellemzően nem, csak a rávezetés fázisában tud segíteni. (ezért kellene egy kis tartományszélesítésen elgondolkodni, vagy szerezni nagyobb teljesítményű "szélesebb" podot).

Zord

Liverbird 2013.05.28. 22:13:38

Ha már szóba kerülnek itt a képességek, mi van, mi nincs, mi lenne jó.... Nagyjából mennyibe kerülne kiépíteni egy felderítő kapacitást? Úgy értem valósat, nem pedig Litening-gel kukkolást.

Batkaa 2013.05.29. 10:35:24

@Liverbird:
(nem feltétlenül fontossági sorrendben)
Mk-82
Cobra HMDS
Iris-T
MPRS/SPK-39
Meteor

SPK-39-est lehet kapni 115 svéd koronáért, 1:48-as méretarányban... :)
- hogy ne nagyon rugaszkodjunk el a realitásoktól... :(

zord 2013.05.29. 11:24:57

@Liverbird:

Ez a Liteninggel-kukkolás óriási nagy dolog, főleg a semmihez képest. Sajnos tartok tőle, hogy a felderítő eszközként való alkalmazásnak a legnagyobb akadálya hogy nálunk nincsenek hozzáértő, képzett elemzők (image interpreters), akik a rögzített anyagból ki tudnának hámozni kicsit több dolgot, mint ami egy laikusnak is nyilvánvaló.

Egyébként meg igazad van, nem felderítő konténer. Missziós értelemben egyébként lényegében ez az egyetlen reális irány. Géppárerő (azaz 2+2 telepítve), napi 2-4 sortie három hónapon át. Hasonló leterheltség, mint a balti telepített keszi lesz (az négy hónap), csak recce feladatkörben. Ha lenne pod, infra és ember ez kiférhetne. Persze ugyanúgy, mint majd 2015-ben, a telepítéstől megáll majd sok minden Kecskeméten, arra, hogy minden tovább menjen előre, már nincs elég erőforrás. A csehenél megállt az ő kétezervalamennyi órájukkal, hogy ne állna meg nálunk, az 1600-al.

Zord

Liverbird 2013.05.29. 13:12:07

@zord: Tudom, hogy nagy dolog, de nem a legideálisabb a célra. Egyébként pontosan a missziós-téma miatt érdeklődöm. Nem nekünk kell bombákat hajigálnunk, arra ott vannak mások, a svédeknek meg bejött a líbiai recce-buli. A jelenlegi óraszámba talán beférne, az elemzők kérdése más téma... Máshol ennek több évtizedes hagyománya van, nálunk mi volt a KKR-időszakban?

Hú, asszem véletlenül megtaláltam a magyar wiki legszínvonalasabb cikkét :) :

hu.wikipedia.org/wiki/Felder%C3%ADt%C5%91_kont%C3%A9ner

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.05.29. 13:48:35

@Batkaa: Az utolsó kettőre szerintem semmi szükséges kis hazánknak. A harcászatilag fontos felderítőkapacitáshoz a Litening is megfelel a mi szintünkön.

Az AMRAAM is olyan overkill jelen állapotban a szomszédokhoz képest, hogy ihaj... Egy gépnyi Meteor árából a magyar Gripen flotta butabombás csapsámérő képességét meg lehet teremteni. Egy AIM-120 ára manapság verdesi a 2-3 millió dollárt, ahogy egy AIM-9X/IRIS-T is.

Batkaa 2013.05.29. 19:55:12

@molnibalage: persze, a Meteor még csak éppen a horizont alján látszik.
De az AIM-120 nagyobb politikai kockázatai miatt a rakétakészlet esetleges bővítésekor inkább ezt lenne érdemes választani.
Maga a kérdés erősen akadémikus, hiszen nincs napirenden a BVR-készlet növelése.

samoth 2013.05.31. 14:09:35

Ugyan nem teljesen passzol ide, de a svéd repülés iránt érdeklődőknek érdekes lehet:
Snabel-Viggen: TVC-vel, teljesen elfordítható kacsa-vezérsíkkal, és döntött levegőbeömlővel (a maketten talán kicsit túlzottan is)
www.facebook.com/photo.php?fbid=470299366314124&set=oa.332764313477138&type=1&theater

Itt pedig a háttérben a Super Draken, míg előtérben a program megszüntetésével a svéd repülésrajongók körében azóta is fájó emlékeket idéző B3LA ( vagy másnéven SAAB 38, Sk38/A38). A B3LA (én csak bélázom) egyébként szoros rokonságban van az AMX-el, ugyanis az olaszokkal együttműködésben dolgozta a programon a svédek.

www.facebook.com/photo.php?fbid=470299602980767&set=oa.332764313477138&type=1&theater

Batkaa 2013.06.01. 04:45:29

@molnibalage: adott esetben sokkal hamarabb rendelnek el embargót az amerikaiak, mint az európaiak.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.06.01. 10:22:32

@Batkaa: Konkrét példa? Nem tudom, hogy mennyire reális, de azért európai és nem európai országokban ezerszám van szétszórva AMRAAM. Szóval, ha a meglevő 40 mellé kellene még 40 csak össze lehetne szedni valakitől, mert a nagyobb felhasználókat összesen ekkora hiány nem zavarja. Ha meg 4 országtól veszel 10-10-10-10 darbot, akkor meg aztán tényleg...

A Meteornál szerinted ilyen nem lehet? Egyáltálán hány ország fejbólintása kell ahhoz, hogy megvedd...?

Batkaa 2013.06.01. 11:04:38

@molnibalage: a délszláv válság idején a környező országok is korlátozás alá estek.

Ezeket az AMRAAM vásárlásokat gondolom, valamiféle fedett művelet keretében képzeled el. De a kérdés ott marad, hogy adott helyzetben lenne-e egy-négy ország, amely vállalná az engedély nélküli továbbexportálás ódiumát.

Az amerikai hatalmi politika tudatlan és szögletes például az európai viszonyok mélyebb összefüggései tekintetében.
A politikai szempontok szerint praktikusabb lenne európai eszközökkel fölszerelni a Honvédséget.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.06.01. 11:06:46

@Batkaa: Miért kéne fedettnek lenni? Attól, hogy az USA nem ad el, attól még más átadhatja nekünk a cuccot. A franciák a hidegháború alatt gyak. bárkinek eladtak bármit....

Batkaa 2013.06.01. 14:23:59

@molnibalage: Pontosan erről van szó.

stonefort 2013.06.01. 16:45:09

@molnibalage: Szinte minden ország végfelhasználói szerződést is köt. Nem lehet tovább exportálni a fegyvert, mert az sérti a gyártó üzleti érdekeit. Illegálisan nehéz, mert többnyire kiderül.

zord 2013.06.01. 21:57:06

Azért ha valamit nagyon akarnak, az meg is történik. Amikor a forradalmi iszlamista Iránnak a háborús időkben Izrael amerikai segítséggel szállította a különböző alkatrészeket, rakétákat, az arra mutat, hogy MINDEN lehetséges. Erre lehet azt mondani, hogy az akkor volt, szerintem meg a világ ilyen szempontból SOHA nem fog megváltozni.

Zord

stonefort 2013.06.02. 14:08:59

@zord: Természetesen a háborús és politikai érdekek néha felülírják a pénzügyi szempontokat. Békeidőben, szövetségesek között azonban nem nagyon van re-export.

zord 2013.11.20. 19:38:09

Mit is mondjak? Le vannak maradva a bloghoz képest egy brossúrával?

www.honvedelem.hu/cikk/41116_hasznositjuk_az_eszaki_tapasztalatokat

Zord
süti beállítások módosítása