Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (99) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (71) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (48) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (64) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (16) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Helikopterdöntés 2014-ben

2013.04.02. 02:00 | zord | 45 komment

Az új helikopterek beszerzéséről csak jövőre lesz döntés, viszont rövidesen remélhetőleg megkötik azt a keretszerződést, mellyel 2015 végéig kívánnak gondoskodni a meglévő gépek fenntartásáról. Továbbiak a mai Magyar Nemzetben illetve a Phalanxblog vonatkozó bejegyzésében.  

120911_LD12_704_1.jpg

A fenntartási keretszerződés prioritást élvező gépei a Mi-17-esek, melyek még jelentős üzemidő-tartalékkal bírnak. Itt az egyik utoljára nagyjavított példány, a 704-es Szolnokon éjszakai feladatra történő előkészítés közben - még tavaly ősszel, a Logical Decision gyakorlaton.

Zord

Címkék: beszerzés honvédség helikopter 2014 mi 8 mi 17 mi 24 Eurocopter AgustaWestland Sikorsky

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr215188141

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Open Skies 2013.04.02. 11:15:32

Nem mertek dönteni. Mindegy, most már így lesz.

Hogyan alakul majd a helikopterek száma a választásokig vagy az új gépek beérkezéséig vagy az első felújított/nagyjavított helikopter megérkezéséig? Mit jelent egyáltalán a gépek "fenntartása"? Meddig repülhetnek a Mi-8-asok? Mennyi ideig tart egy gép felújítása?

Ha tender lesz, akkor az államközi szerződés minden előnye ugrott? Mi fog változni egy év alatt? Kicsit elfelejtik az emberek az AW korrupciós ügyeit vagy akkor már hátha nem Merkel lesz a kancellár?

Open Skies 2013.04.02. 11:19:20

Az Eurocopter milyen típust akart nekünk eladni?

Open Skies 2013.04.02. 13:57:45

Mi a helyzet a tehergépekkel?

Open Skies 2013.04.02. 13:58:17

@Open Skies: Az An-26-osok sorsáról van valami hír?

elgabi 2013.04.02. 14:44:25

Teljesen megértem a döntés elhalasztását. Ilyen mértékű (civil szemmel nézve értelmetlen) költekezést nem lehetne beadni a "zembereknek". Különösen, hogy közben szinte minden költségvetési területen jelentős megszorítások történtek/várhatók. Választások előtt politikai öngyilkosság lenne.

A hó viszont hamarosan elolvad a magyar folyók vízgyűjtő területein...

jack o'neill 2013.04.02. 15:05:23

De kár, hogy a halasztás valódi okát nem tudjuk meg, kíváncsi lennék rá. Nem mertek lépni? Vagy a háttérben az EC, vagy a Sikorsky lépett valamit a sakk táblán?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.04.02. 15:05:51

@elgabi: Civil szemmel addig értelmetlen, amíg nem történik valam katasztrófa és mondjuk százak fulladnak vízbe gátszakadás miatt. Vagy találj ki olyan katasztrófát, ami jólesik.

Gaudi 2013.04.02. 15:38:05

@elgabi: szvsz pont most tudták volna elsütni a legjobban a dolgot a népeknek, hivatkozva a hóra, most meg az árvízre.

Beat it! 2013.04.02. 18:30:45

Megszületett a szerződés a jelenlegi technika további fenntartásáról. Ez örvendetes.
Ezek szerint az oroszokkal is lehet hosszútávú szerződést kötni technikai támogatásra. Ez kihúzza a talajt azon érv alól, hogy az orosz helikoptereknek itt nincs és nem is lehet jövője.
Nem lesz elsietve a típusváltás. Önmagában ez sem rossz, ha ezt az időtöbbletet nem a halogatásra, hanem a tényleges vizsgálatra és döntés előkészítésre szánják. (Remélhetőleg itt már nem történik majd meg, mint a Gripen döntésnél 2001-ben, hogy gazdasági szempontok írják felül a szakmai érveket. Matolcsy minden esetre már nem fog bemenni a bizottság ülésére...)
Nézzük mi az ami nem jó. 2010-ben azzal köszönt el Szekeres, hogy előkészítették a helikoptertendert. Ehhez képest kapásból 4 évet csúsztunk.
Nem fog megvalósulni továbbá Hende kijelentése, hogy "a ciklus végére egyel több működőképes helikopterünk lesz". Az üzemeltetési keretszerződésben 2 Mi-24-es szerepel, míg 2010-ben kb 7 db üzemképes példány volt belőlük. Tehát legalább 5-tel kevesebb gépünk lesz, és a szállítókról akkor még nem is beszéltünk.
Ha jól értelmeztem, a gyártóhoz közel álló cégről van szó. Remélhetőleg ez által nincsenek közbeiktatott cégek, amik miatt drágul az ár. Mivel gyártóközeli cég, feltételezem, hogy nem lesz nagyjavítás, mert saját hatáskörben korlátlanul hosszabbíthatják az üzemidőt. Ez magyarázat lehet arra is, hogy miért csak 2 Mi-24-essel számolnak. Korábban leállított példányok nem fognak visszakerülni a rendszerbe.

Open Skies 2013.04.02. 19:33:23

@Beat it!: "Megszületett a szerződés a jelenlegi technika további fenntartásáról. Ez örvendetes. "

Zord írása szerint még nincs szerződés. A pályázók közül kiválasztották a legjobb ajánlatot és megkezdték vele a tárgyalást. Vagy te tudod hogy már van? Mert az már tényleg előrelépés lenne.

A gépeket elviszik valahová javítani? Vagy idejön az orosz szakember és azt mondja hogy ezt-meg ezt kicseréljük és akkor még repülhet x órát?

Beat it! 2013.04.02. 20:01:24

@Open Skies:
nem tudok konkrétat. Csak abból indultam ki, hogy a részletes kiírás alapján aki elvállalta, az a nyerő.
A verzióid közül az utóbbit vélem valószínűbbnek: idejönnek és javítgatnak. A gyárból pedig kapják az alkatrészeket.

zord 2013.04.02. 22:11:26

@Open Skies: @Beat it!:

Szerződés még nincs. Képzelhetitek, hogy rajta vagyok. De azt maximálisan megértem, hogy nem kommunikálnak tárgyalás közben.
Reméljük, minél több megvalósul a keretszerződésből.

Ja, és reméljük, hogy mindez nem dezinformáció. Mert azt továbbra is fenntartom, hogy bármi lehetséges. A Gripen esete óvatosságra int.

Zord

szasa30 2013.04.02. 22:29:06

Én meg azt mondom, korrekt döntés született: 2,5 évig mennek a mostani gépek. Ez alatt le lehet zárni egy tisztességes tendert, ahol nem a kormány van (idő)nyomás alatt hanem az ajánlattevők. Az 5 parti egyeztetessel pedig kihuzza egy kormanyvaltas okozta rizikot. Ez pedig JÓ. Hende nem az a fajta, aki mellébeszél - lásd Gripen események 2010 óta ( szerződésmódosítás, balti- es szlovén szerepvállalás, bombák beszerzése....) lassan de biztosan építkezik. Bar mindenki ezt tette volna az elmúlt 23 évben. Es mondom ezt úgy, hogy ki nem állhatott a................. :-) (nem írom tovább, mert jön a TEK:-). )

zord 2013.04.03. 00:53:51

@szasa30:

Ha jól sül el a fenntartási keretszerződés, nem lesz több késlekedés, akkor igen.

Zord

zulu74 2013.04.03. 07:21:50

Bocsánat! Nem akarok belerondítani a nagy "hurráoptimizmusba", de szabadna megjegyeznek néhány fontos(!) dolgot:
Annak, hogy a döntést elodázzuk a választások utánra, nem az a célja, hogy felelős, szakmai döntés szülessen, hanem az, hogy vagy a következő (valószínűleg bal-lib) kormány nyakába varjuk a szükséges pénzeszközök kipréselését a zemberekből - vagy - ha megint nem lesz semmi az egészből, ezt csak a választások után kell megvallani,pedig már most tudjuk, hogy ez csak méz a madzagon.

A másik fontos üzenete az üzemeltetési szerződésnek, hogy az oroszok idejönnek, kifújkálják egy kicsit, lefestik, pepecselnek, aztán ráütik a stemplit (itt ez a kulcseleme a történetnek), hogy felőlük repülhetünk ezzel 2148-ig is ha merünk. Nekik ugyanis nem számít, a pénzt elrakják (ami marad a hazai zsebek megtömése után), és ha leesik, hát leesik. nicsevó.

Nekik ugyanis mindegy: a fejlődő országok úgyis náluk vásárolnak be ezután is,katasztrófák ide vagy oda. Ha mi meg kierőszakoljuk, hogy megígérjék, hát megígérik,hogy minden rendben lesz a gépekkel,egészen az idők végezetéig is.

Ja és még valami: most "tűzoltás" folyik ezerrel,ami a keretszerződésben ölt testet:
Ezzel lehűtik a hazai közvéleményt, és megint vissza lehet ülni a babérokra, aztán megint eltelik egy idő,mire újra baj lesz. Addig meglehet, hogy nem történik semmi előrehaladás az új gépek beszerzésével... hiszen "MINDEN RENDBEN".

"nekünk Mohács kell".

Hollywood 2013.04.03. 10:24:29

Kérdésem:

Hogy ezzel a továbbüzemeltetett gépmennyiséggel mennyi fő hajózót tudunk szintentartani, felkészíteni?

Batkaa 2013.04.03. 11:46:39

Az a bajom, hogy így sincs biztosítva a Mi-17-es 2-2,5 évnél további fenntartása, holott elvileg tovább maradhatnának és a váltásukat csak utána kellene meglépni. Így ez a döntés egyelőre csak tűzoltás, lehet, még az sem.
Reméljük a szerződésben azért ennél több lesz.
Azt várnám, hogy döntést hozzanak a Mi-17-es megtartásáról még ~10 évre és ennek megfelelően tárgyaljanak a karbantartásról és írják ki a tendert.
Hiszen azt a tendert, ugye, most azonnal ki kell írni, ha nem sokkal 2014. után ebből gépeket akarunk látni. De választások előtt mekkora komolysága van egy ilyen tendernek?!

@zulu74: Ha a gyártó, mint javító ráüti a stemplit, azzal vállal némi felelősséget. Nálunk enélkül nem repülnek gépek és ez így helyes. A Honvédség nincs fölszerelve erre. Ha lenne PG vagy DR, akkor ők ütnék azt a stemplit.
Nyilván nem ránézésre megy ez.

zord 2013.04.03. 12:31:42

Nem tudom, hogy mindenki felfogta-e, de itt minden tűzoltás. Természetesen ez is.
Semmi nincs rendben, annyival vagyunk előrébb, hogy most van valami infó arról, hogy mit akarnak. Amit vagy tartanak, vagy nem.

Zord

Tano 2013.04.03. 22:19:25

Szóval tovább folytatódik a vegetálás/leépülés minden téren...:(

zord 2013.04.03. 23:02:33

@Tano:

Amíg nem látjuk a szerződés aláírását, és a munkák megkezdését, illetve a masinák és oldalszámok szélesebb skálájának repülését, addig igen, így van. Szeretnék, de nem tudok mást mondani.

Hogy a reklámszöveget idézzem, nekem bizonyíték kell, nem ígéret.

Zord

zord 2013.04.04. 22:06:11

Szerintem nem lenne hülyeség odafigyelni, hogy a lengyelek mit húznak. Az EC most írt alá megállapodást arra, hogy ő hogyan gyártaná a gépeit (725-ösöket) Lodzban a WZL1-nél:

http://www.defensenews.com/article/20130404/DEFREG01/304040016/Eurocopter-Vies-Big-ticket-Polish-Chopper-Deal?odyssey=tab|topnews|text|FRONTPAGE

Persze az EC ezzel kicsit le van maradva az AW-hez és a Sikorskyhoz képest, melyek már jó ideje gyártanak helikopter Lengyelországban. Mindenesetre nem érzik elkésettnek az erőfeszítést láthatóan...

Zord

zord 2013.04.08. 15:26:44

További infók a lengyel EC együttműködési szerződésről:

www.eads.com/eads/int/en/news/press.20130304_ec_turbomeca_poland.html

Zord

zord 2013.04.08. 16:01:40

Jó kis cikk az európai helikopter-kilátásokról. Érdekes infó, hogy a német Tiger-vágásban benne van 11 már leszállított gép visszavásárlása az EC részéről. Vajon mi a terv ezekkel a gépekkel?

www.defensenews.com/article/20130407/DEFREG01/304070007/Rotary-Combat-U-K-Invests-Germany-Cuts-France-Debates

Zord

zord 2013.04.09. 09:33:33

@Open Skies:

Azért Mi-17-essel HMS-ezni se optimális mulatság.
A horvát légierő történelmi szerencséje, hogy rájuk jutott, és ebbe lehet kapaszkodni.

Zord

Beat it! 2013.04.09. 10:03:32

Reggel 9 körül egy Mi-8-as repült Debrecen felett. Hagyományos magyar tarka (DR festés).

Open Skies 2013.04.09. 10:31:57

Valamelyik fórumon írták hogy "jó hogy több helikoptert is látunk repülni, de vegyük észre hogy egyszerre mindig csak egyet."

Az oroszokkal hogy áll a tárgyalás?

Augusztusra lesz 3 repülőképes helikopterünk egyidőben?

zord 2013.04.09. 12:48:59

@Open Skies:

Ha lesz infó, nyomom, ahogy a paradigmaváltást is nyomtam.

Zord

zord 2013.04.09. 18:40:05

Érdekes fejtegetés arról, hogy Franciország NH90-es visszamondásának milyen következményei lehetnek:

www.defensenews.com/article/20130408/DEFREG01/304080012/Eurocopter-Dropping-NH90-Order-Would-Hurt-France-Firm

Zord

zord 2013.04.09. 21:09:02

Európai helikopter parancsnoki képzés, amolyan TLP mintára, RAF Linton-on-Ouse-ban, majd gyakorlati Vidselben. European Helicopter Tactics Instructors Course (EHTIC). Első kurzus indul április 8-án, svéd és német résztvevőkkel, osztrák, magyar, észt, brit és amerikai megfigyelőkkel.

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/144053/first-euro-helo-tactics-instructor-course-opens.html

Zord

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2013.04.10. 09:06:52

@zord: Hát ... Linton nem ismeretlen hely a magyaroknak ...

zord 2013.04.10. 10:52:41

@Devil 505:

Nem biza. EDA projekt az is. Rövidesen lesz erről is egy kis cikkem az mno/phalanx blogon.

Zord

zord 2013.04.14. 19:35:18

A jó öreg iraki 6215-ös a napokban Hajdúhadházon csattogott:

www.honvedelem.hu/cikk/37459_gyalogsag_foldon_egen

Zord

zord 2013.04.15. 19:40:53

EZ nagyon durva:

www.honvedelem.hu/cikk/37493_ar_es_belvizhelyzet_a_levegobol

Úgy van előadva, mintha egy ilyen feladat legalábbis egy kisebbfajta csoda lenne. Na persze Magyarországon ez lehet, hogy igaz is...

Zord

zord 2013.04.16. 16:52:07

Na a Magyar Nemzet után két héttel :-) múlt pénteken a miniszter is nyilatkozott végre a tenderről a Kossuth Rádióban:

"Jövőre, a következő kormányzati ciklus indulásakor születhet döntés a honvédségi helikopterbeszerzés ügyében. Erről beszélt a honvédelmi miniszter pénteken a Kossuth Rádió Ütköző című műsorában.

Hende Csaba elmondta: kormányra kerülésükkor világossá vált, hogy a honvédségi helikopterek felújítása, karbantartása elmaradt a szükséges, az elvárható szinttől. Ennek nyomán tömegesen váltak alkalmazhatatlanná a helikopterek. A miniszter közölte, erre a problémára hosszú távú megoldást kell találni. A döntést valamennyi politikai erő, parlamenti párt egyetértésével kívánják meghozni - tette hozzá.
Kifejtette: jelenleg a nemzetközi versenykiírás előkészítése, szakértői egyeztetése zajlik a Honvédelmi Minisztériumban. Ebben a kiírásban fogalmazzák meg igényeiket, elvárásaikat, azt, hogy a következő négy évtizedben részben katonai célokra, részben polgári - például katasztrófavédelmi - feladatokra milyen helikopterképességre van szüksége Magyarországnak.
Ezt a kiírást egyeztetik a parlamenti erőkkel is, és a pályázatot úgy hirdetik meg, hogy a következő kormányzati ciklus kezdetén dönteni lehessen a kérdésben - mondta a miniszter. Megjegyezte viszont, hogy ehhez a költségvetésben is biztosítani kell majd forrást.
A műsorban Iváncsik Imre, az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottságának szocialista alelnöke erre reagálva azt mondta, a jelenlegi honvédelmi költségvetés olyan alacsony, hogy még a mindennapi működés is problémát jelent.
A szocialista képviselő hangsúlyozta: "fontos, sürgető és halaszthatatlan", az egész magyar társadalom számára kulcsfontosságú a helikopterkérdés megoldása, és a beszerzésről a miniszter által felvázolt tervet elfogadhatónak nevezte."

Zord

zord 2013.07.11. 18:36:31

A KSK EC645 T2-est vesz. Talán nekünk is jó lesz?

"Germany’s Special Forces Command Set to Fly Eurocopter’s EC645 T2 Light Utility Helicopter
Donauwörth, July 11, 2013
Eurocopter and the German Federal Ministry of Defense today signed a contract for 15 EC645 T2 Light Utility Helicopters (LUH) to be used by Kommando Spezialkräfte (KSK), Germany’s Special Forces Command. With this order, the Bundeswehr has now joined the customer list for the most powerful model in Eurocopter’s proven EC145 family.
The contract, worth a total of 194 million euros, includes not just the helicopters but also the related equipment packages to allow KSK to carry out its special operations missions. Deliveries of the 15 aircraft begin in late 2015 and will be completed by mid-2017."

Zord

Open Skies 2013.07.11. 21:11:40

@zord:

Nagyon nyomod az EC-645-öt az olvasók fejébe :)

zord 2013.07.11. 23:34:03

@Open Skies:

Nyomnék én mást is, ha nyomnák nekem. Az EC-től kapom a híreket, a Belltől nem. Ha belefutok hírbe a 407-ről, akkor azt is belinkelem. Illetve a 645-ről tudom konkrétan, hogy ajánlják a Cougar/Super Puma mellé, ha a két típusos opció felé mennek. A Sikorsky esetében a Blackhawk mellé nem tud könnyű típust ajánlani, így szóba került, hogy a Bell-lel dolgoznának össze, vagy nyomnák a Battlehawk konfigurációt. De szemben az EC-vel, ezek inkább csak "pletykák".

Zord

Open Skies 2013.07.13. 19:47:50

A1397/13 - UNSERVICEABLE - NOTAM active from 15 July 2013 at 06:00 UTC until 15 July 2013 at 10:00 UTC

SAR HELICOPTER UNDER SCHEDULED MAINTENANCE AT LHPA, THE WEST SECTOR IS NOT AVAILABLE FOR ALERTING. EAST SECTOR SAR AT LHSN IS RESPONSIBLE IN LHCC FIR. 15 JUL 06:00 2013 UNTIL 15 JUL 10:00 2013. CREATED: 08 JUL 09:17 2013

Beat it! 2013.09.09. 10:04:12

Miniszterünk elhíresült mondata kicsit másképp - de reálisabban:
"A ciklus végére egynél több helikopterünk lesz." És még ezt is nehéz lesz teljesíteni... Remek támadási alap lesz a téma a választásokon, de remélem a nemzeti erők harapnak rá előbb.

zord 2013.09.09. 12:19:40

@Beat it!:

Szerintem nevezzük szabad prédának!

Zord
süti beállítások módosítása