Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (100) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (72) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (49) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Légierő-születésnap, középhatalmi demonstráció Európa és Ázsia közt

2011.06.05. 23:30 | zord | 33 komment

A hétvégén ünnepelte a Török Légierő (THK) 100. születésnapját. A múlt, a tradíciók persze fontosak, de számunkra az a legfontosabb, hogy egy megkerülhetetlen földrajzi pozícióban lévő, érdekeit egyre határozottabban és önállóbban képviselő felemelkedő hatalom légi erejéről van szó. Hova vezet az Európai Unióba csábított, de oda be nem engedett, az Egyesült Államokban csalódott ország sorsa, és milyen szerepe lesz abban a THK-nak?

A születésnapi festéssel ellátott Block 40-es F-16-os demo közben. A típus a THK meghatározó típusa, és az is marad jó ideig. De Törökország azzal, hogy a TAI szerelte össze a gépeket, magas szintű felhasználói autonómiát is élvez, önálló fejlesztéseiről nem beszélve.

Boeing 737 AEW&C THK felségjellel, de még amerikai gyári (civil) lajstrommal. Légierő-technológiai lépcsőfok a középhatalmiság útján.

A 1:1-es méretarányú F-35A mokáp az izmiri születésnapi airshow egyik legfőbb földi attrakciója volt. Hogy bekerül-e ez a típus majdan a THK állományába, és az mennyire lesz függvénye a török öntörvényűség politikájának, ma még korai lenne eldönteni. Az a tény, hogy egyelőre nincs ekvivalens 5. generációs alternatíva, beszűkíti a mozgásteret.

Kínyíló szárnyakkal ellátott műholdas irányítású TUBITAK-SAGE HGK  siklóbomba Mk-82-es 500 fontos harci résszel, a török ipar jóvoltából.

 

Zord 

A LégierőBlogger feladványa az izmiri repülőnapról a tisztelt publikumnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr1002960521

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stonefort 2011.06.06. 13:39:43

Na csak sikerült kimenned? A rejtvény megfejtése. Typhoon indítósinben lévő BOL üres helye hátulnézetből. Legalábbis szerintem.

2011.06.06. 13:45:01

Vontatható rakétacsali helye?

rudai gyerek 2011.06.06. 14:45:43

Hm, a törökök az utóbbi időben nem voltak rákényszerülve, hogy leépítsék haderejüket (pontosabban rá voltak kényszerülve, hogy fenntartsák, és folyamatosan fejlesszék azt).

Ennek köszönhető, hogy Törökország ma a NATO egyik legpotensebb haderejével rendelkezik (az USA után).

Amúgy meg szép madárkák repülnek Anatólia felett, hát még akkor milyen szép lesz, ha a villám is becsap :-)))

Liverbird 2011.06.06. 16:12:17

Én is hasonlókban gondolkodtam. És mivel ismerjük Zord perverzióit, tuti valami EW-dologra kell gondolni :)

jack o'neill 2011.06.06. 19:07:07

F35. Még ha nem is éles, de akkor is, nem vagyok irigy, á nem. :)
Félve kérdem, egy magyar Griff ugye átruccant? (Születésnapj is, kis közös töri is, plusz ők is itt vannak szinte mindig.)

T-Jay 2011.06.06. 19:42:46

@jack o'neill:

www.youtube.com/watch?v=GSERIhQkw5Y&feature=player_embedded

06:10-körül látható a 42-es Gripen érkezése (statikra).

T-Jay

Open Skies 2011.06.06. 20:03:58

@jack o'neill: Volt kinn egy kétüléses Gripen (42) és egy An26-os.

www.youtube.com/watch?v=GSERIhQkw5Y&feature=player_embedded

Hogy lehet egy gépet küldeni egy ilyen hosszú útra? Nem géppárban kell az ilyet csinálni?

A hétvégén egy gripen (37) pedig Mariborban is járt.

forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=41&t=74847&sid=c9dba04dd6d620119d9097d09bc97e4f

T-Jay 2011.06.06. 20:12:35

@Open Skies: Én is géppárban gondolkodtam...

A maribori Gripenünkről(37) egy másik fórumon is linkelt rövid video:
www.youtube.com/watch?v=4UFn7nUnd2g

rudai gyerek 2011.06.06. 20:48:24

Hm, akkor a magyar griffmadaraknak sűrű hétvégéjük volt :-)

rudai gyerek 2011.06.06. 20:48:53

Hm, akkor a magyar griffmadaraknak sűrű hétvégéjük volt :-)

jack o'neill 2011.06.06. 22:08:45

Open Skies, T-Jay:
Köszi.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.06.07. 09:00:02

Szerintem dícséret illeti azokat a katona és politikus döntéshozókat, akik Izmírbe kiküldték a gépeket. A törökök mindig itt voltak Kecskeméten, illet tehát - akármennyi repült időnk, meg pénzünk van/nincs - legalább a statikus bemutatóra repülőgépeket küldeni.
Mariborba .. hát nem tudom, én fel tudnék sorolni vagy egy tucat fontosabb helyszínt, ahova ugyancsak statiks bemutatónak lehetett/ne küldeni gépet, Maribor nincs ezeke között
Kele

block50 2011.06.07. 10:02:33

@Kelepisti: Miért nincs? Szlovénia is mindig küld gépeket Kecskemétre!! Kis ország kis légierő, kis rendezvény? Külföldi nagy országok is gondolkozhatnának is Kecskemétről! Mariborba kiküldeni gépet minimális költségen lehetett és nem is vállaltunk semmi extra dolgot. Állt a gépünk a statikon, a végén pedig csináltunk egy prá áthúzást. Belgium, Angliába, Hollandiába azért nagyobb költségeken lehetne gépet kiküldenünk még statikra is.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.06.07. 11:01:21

Maribort azért gondolom feleslegesnek, mert tényleg itt vannak a szlovének a repnapokon, amúgy a nézők által nem igazán preferált csúcstípus PC-9M gépekkel. Ha nem lennének, akkor sem hiányoznának az átlagembereknek..
Más kérdés, hogy amit írtál az teljeséggel igaz, sőt Ők legalább évente többször beosonnak hazánk fölé, hogy a griffekkel elkapjuk a Pilatusaikat..

Viszont katonapolitikailag 1-1 francia, olasz, brit, holland, belga, osztrák, spanyol, cseh, német statik sokkal nagyobb súllyal esik latba. Az üzemanyagfogyasztás azért nem kéne misztifikálni, még akkor sem, ha sajnos ebben az évben a repülési órák számát drasztikusan csökkentették, és közelében sincs a "Gripen" projetben megtervezett óráknak.

Vagyis a kormány (Hende csak végrehajtó botcsinálta ügyvéd) sz*r a kiképzési feladatokra, valamint a program mindenáron való elmeszelésére törekedik és persze mindent az előző szocialistákra kenne.

block50 2011.06.07. 13:39:19

@Kelepisti: A szlovénok azt hoznak amit tudnak és ilyenkor ezt kell becsülni, nem pedig azt, hogy ki mennyire szereti a csúcskategória mellett a PC-t...
Tavaly pl. kifejezetten érdekes volt a bolgár, szlovén PC9-est és az osztrákok PC7-esét egymás mellett látni. Aki évente hússzor van rendezvényeken az már észre sem veszi, aki egyszer jut el, az megköszöni...
Ha nem jött volna, akkor azon megy a rinya, hogy itt vannak a szomszédba és még erre sem képesek....
Én is reklamálhatnák, hogy minek hoznak csilicsáré színekre festett F-16-osokat és kötelékeket, amikor én azt nem szeretem, szinte semmi köze a katonai repüléshez, egyre inkább hasonlít egy repülőcirkuszhoz az egész...

Mariborba jó eséllyel kirepültünk egy töltéssel, másnap visszarepültünk, csináltunk 1-2 áthúzást és még lehet, hogy lötyögött valami nafta a tartály alján. A távolabbi helyszíneknél vedd figyelembe, hogy több napra mennek, (nem egy, hanem 2-3-4 éjszakára), ennek megfelelően több napidíjat kell fizetni. Általában support gép is repül, ami szintén költség, ezen még több a személyzet létszáma, szintén napidíjakkal. Szóval jóval nagyobb költségek jelentkezhetnek, mint kizárólag az üzemanyag.

Az látszik, hogy a legtöbb országban a rendezvények számát és színvonalát is jelentősem megkurtították, ami ebben a gazdasági helyzetben teljesen érthető. Azokhoz tartozom, akik ezt támogatják még akkor is ha szeretem a katonai repülést. Nekünk is azt kell kommunikálnunk, hogy sokszor még statikra sincs lehetőségünk kimenni. Vagy megértik vagy nem! Ha Kecskemét tényleg kivívott egy akkora rangot, mint amit kommunikálnak, akkor mondjuk jövőre, igenis el akarnak jönni azok a légierők is amelyekhez most nem tudtunk elmenni. Ha meg nem...?! Hát azért ne szakadjunk bele mindenáron a repülőnapok rendezésébe!!!
Számomra nagyon gusztustalan a görög demo team erőltetése (nem tudom léteznek-e ebben a pillanatban..), mert egy gazdaságilag ekkora sz@rban lévő ország nem demózgasson, hanem lássa el a saját feladatát és maradjon csendben!!! Itt nem arra gondolok, hogy kevesebbet repüljenek, hanem arra, hogy a konkrét feladataikra fordítsák a repült időt.

Egyébként ahol lehet ott, a statikus megjelenéssel tudok egyetérteni. A hátralévő események közül a osztrákok, belgák, lengyelek jöhetnének szóba, esetleg a németek és egy francia rendezvény, de inkább szelektálnék és max. háromra redukálnám a megjelenések számát.

Az angolokhoz biztosan nem küldenék gépet és a dimanikus bemutatóról szó sem lehet.
Az véleményem szerint igen beloruszos hazárdjáték lenne...

A törökök felé tényleg érdemes volt pozitívan visszajelezni, mivel évek óta szerepelnek nálunk és ritkán is rendeznek saját repülőnapot.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.06.07. 14:00:02

Szerintem 99%-ig egyetértünk. Amit én leírtam az ua, amit te fejtegettél. Annyiban más, hogy itt már a járulékos költségeket is felvetted a költségek közé (kivéve anyagkopási % .-). Az, hogy kinek mi a kedvence repnapon, ez meg szubjetív. Én nem is szeretem a repnapokat, hanem inkább a gyakorlatokat, bázislátogatásokat stb. A harci repülőgépek számomra függesztményekkel, meg pótosokkal jönnek be, nem kipingálva, meztelen tartókkal, vagy még azok is leszerelve.
Szerintem is a statikus megjelenés a megfelelő. Hozzáteszem, hogy a britek anno a kecskeméti repnapokat hosszútávú navigációs repülésnek adták el, és statikus bemutatót tartottak.. (ez már néhány éve szokás a RAF-nál)..
Az biztos, hogy ebben az egy témában a mult héten pozitív esemény volt Izmir és Maribor..

zord 2011.06.07. 14:09:18

@stonefort:

Talált, süllyedt. BOL.

@Kelepisti: @block50:

El kell menni a környező országokba ha már kell menni. Én Nyugatra nem mennék, annak nem látom mostanában semmi értelmét.

Egyébként meg ismertek, majd akkor kell repülőnapozni, ha meglesz a legalább 80 óra per kopf per év, azaz uszkve 2000 óra az egész állománnyal.

A magát nemzetinek valló kormány a nemzetvédelem frontján álló alakulat kiképzési keretét kb. 50 százalékkal csökkentette az amúgy sem fényes előző évekhez képest. Szégyen! Egy magyar Gripen pilóta év végén örülhet, ha összejön 50 órája (nem úgy néz ki most!)

Erre NINCS mentség. A nemzeti, katonai biztonság folyamatos ügy. Minden egyes másodperc gyenge biztonsággal megúszott idő, amiben nem rajtunk múlott, hogy nem nyomtak le minket a térképről.

Zord

rudai gyerek 2011.06.07. 15:15:43

@zord: Még a legjobb esetben is 50 óra/fő/év? Ez azért nagyon durva...

Liverbird 2011.06.07. 15:17:51

A magát már a nevében is nemzetinek valló Magyar Nemzet címlapján mikor lesz erről írás?

zord 2011.06.07. 15:44:52

@Liverbird:

Már volt. Egyedül mi írtuk meg a keróhiányt, címoldalon!

Repóra-megközelítésben is várható valami a közeljövőben.

Zord

Liverbird 2011.06.07. 16:03:06

@zord: Persze, a keróhiány megvan, emlékszem. A repóra dologra gondolok, meg arra az egyre szánalmasabb agonizációra, ami jelenleg zajlik Kecskeméten. Kérdés mi van akkor Szolnokon...

De akkor megnyugodtam, hogy lesz cikk, csak majd írd ki időben ide, hogy be tudjuk szerezni :)

rudai gyerek 2011.06.07. 18:35:15

Nyugat-Európában (pl. Egyesült Királyság, Franciaország) meg mennyi az átlag repült óraszám? 170? 180?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.06.08. 13:07:22

Azért, hogy tisztán értelmesen lássuk, nem kerohiány van, meg repült óra hiány, hanem a Kormány által biztosított költségvetésből (annyi-amennyi) a HM-ben nem biztosítanak az eredeti üzemtervnek mefefelelő repült órákat a hajózoknak, illetve nem szereztek be anno üzemanyagot.

(biztos van erre az évre is valamilyen tervezett keret, stb. amit kidolgoztak, ilyenre-amilyen csak nem nyilvános).

Az már megint más kérdés, hogy a HM költségvetésből lehetne-e biztosítani fentieket, vagy inkább kormányzati, politikai kérdés a Gripen Program becsödöltetése..)

Kele

zulu74 2011.06.08. 14:08:24

Már éppen akartam írni, hogy nincsenek friss infók a magyar Gripenekről, és tessék.. lám vannak.
Zord véleményét a "díszelgésről" mindannyian ismerjük. Azt viszont változatlanul nem nagyon értem, hogy a nemzeti kormányunk miért is akarja elmeszelni a Gripen programot, amikor anno ő döntötte el a beszerzést, és most is éppen vizsgálat folyik a titkosított aktákban szereplő disznóságok miatt. Erre minimum az lenne a frappáns válasz, hogy "nesztek, ugye megmondtuk, hogy jó lesz ez nektek.".
Azt meg végképpen nem értem, hogy a fene nagy "erős Magyarország" hogyan létezhetne légierő, (és minden egyéb számba vehető haderő nélkül). Az addig OK, hogy (v)állság van, de azért ne zavarjuk már haza a hadsereget, a tűzoltókat, mentőket, és a katasztrófa elhárítás "léhűtő" embereit. Ahogy elnézem a lefaragott költségvetés megint csak a harcoló alakulatoknál vált érezhető nélkülözéssé, a HM saját magán csak "bemutató jelleggel" hajlandó spórolni. Úgy építenek le, hogy egyre többen vannak, így nem csoda ha nem jut pénz a repülő csapatokra.
Szégyenletes züllés állapotába került a haderőnk. Pedig milyen szép ígéretek voltak, meg büszkeségtől dagadó honkebel. Ugyanúgy nem történt semmi, és most még "visszavezetnek" egy rakás nyugdíjast is, akkor miből lesz itt pénz valamire is?
Nem csoda, ha magyar hajózót a közelébe sem engednek NATO légi akciónak.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.06.09. 13:32:07

A kormánypárt nem "ezt" a Gripen programot képzelte le, Ők sima A/B gépet akartak, légi utántöltés, korszerű RWR és gyengébb L-F képességgel, 29-esek helyett. (ez is előrelépés lett volna, de békeidős felesleges beruházás, mivel a 29-es még a mai napig is air policy feladatokra megfelelő. (jóval olcsóbb lett volna a nagyjavításuk, korszerűsítésük).
A szocik, a megkötött szerződést upgradelték, C/D-re (pontosabban EBSHU-ra, ami C/D törzs A/B szárnyak).. légi utántöltés, C/D müszerezettség, Link16 stb. Ez azonban k.dárga volt. A repült órákon meg sportoltak, így a több képességre kevesebb óra jutott, mint a kevesebba a régi szerződéssel. A régi szerződés lejártával nem kellett volna megvenni a gépeket, az új alapján igen.
Röviden ennyi. Gáborral és Molnival vitatkoztunk már ezen egy jót itt a bloggon.
Végezetül a tény, hogy régi/új szerződés ide-oda, ennyi biztosított repült órával max. QRA biztosítható, közös NATO bevetések nem.. Előrelépés nincs, a kormányzat a szerződés felbontására/modósítására tesz meg mindent, ezért megprobálja szabotálni az egészet, mesterséges forráshiűányt képezve, alkatrészutánpótlást kritizálva, igazából mindent a sévdekre és természetesen a szocikra kenve.
Ennyi elég ebből a témából..

GSF 2011.06.10. 16:14:20

Amit a nemzeti kormány csinál ezen a téren, azt csak egy szóval lehet leírni:

nemzetárulás.

Bocsánat, bár én konzervatív beállítottságú vagyok, de sztem ezek komplett hülyék.

Üdv

zord 2011.06.11. 08:30:37

@GSF:

Neked mi az érzékelésed a repülések gyakoriságáról?

Én ~-50 százalékról tudok az előző évekhez képest.

Zord

GSF 2011.06.11. 11:07:02

@zord:

Sajnos Pesten dolgozom, mindennap fel kell járnom, vonattal. Vannak megbízott "kémeim", akik arról számolnak be, hogy átlag három nap van egy héten mocorgás, akkor átlag három alkalommal hallani a gépeket (tehát három sor van). Átlag három géppel.

Hogy ez mennyire valós, nem tudom. Az biztos, hogy itt teljes bénulás van. A 29-es idejében ezekben a hónapokban gyakorta 16-22 óra között volt a váltás. A Gripennel nincs estébe fordulás, gyakorlatilag soha. Én hónapok óta nem hallottam itt kiképzési rephangot. Egyszer láttam Ancsát iskolakörön délután 5-kor... Nyilván nekik kell menni a legtöbbet.

De mindez nem lenne gond, ha tudnám, hogy amúgy rendesen nyomják nappal, de nem, erről nincs szó.

Amiket hallok, az a teljes nihil. Itt nem lesz semmi.

Spotterkedni is teljesen felesleges. Van ismerősöm, aki már sokadszorra vetődött árnyékra.

Szóval vegetálás van Fulcrum módra.

Üdv

Liverbird 2011.06.11. 12:14:59

@GSF: Legyünk optimisták: legalább a gépek nem rohadnak a szabad ég alatt. Bár itt én már azon sem lepődnék meg... de a svédek csak össze reáncolnák a szemöldöküket...

GSF 2011.06.11. 16:14:20

Nekem ebből egyértelmű, hogy a nagy nemzetmentő nemzedék nem tart igényt sem a vadászerőkre, sem más erőkre. Sztem Gripen kuka lesz 2015-ben.

Elég ha a koronát megvédi az a 3 katona vagy nemzeti honvéd, aki van.

Üdv

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.06.12. 16:36:27

Hozzáteszem a KUB-ok rakétáit hamarosan váltani kéne. Amennyiben nem, akkor nem lesz mondhatni semmilyen épkézláb légrakunk. (Aspide, MBDA vagy AMRAAM változatok is megfelelnének - ki jobban ki rosszabbul) de az sem lesz szvsz. Paksra telepítenek vész esetén egy francia Mistral üteget (amit a NATO tagság aláírásáért kellett venni) oszt az hazudják minden rendben van. Hiszen államelnök bábut védi a honvédség, a koronát is, a felcsúti rettenetet meg az általa felállított terrorelhárítási gárda, másra meg minek pénz..

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.06.12. 16:39:24

Légszives Gábor az előzőt moderáld ki..
Az légrakos rész szvsz maradhat a többi, csak morgolódás..

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.13. 10:34:08

@Kelepisti: Szerintem meg ne. Én már azon a véleményen vagyok, hogy számolják fel a Honvédeséget és a GPD 2%-át utaljál a NATO számára és más lássa el az ország védelmét. A saját vezetésünknek ez már nem fontos, ahogy sok más sem...
süti beállítások módosítása