Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (99) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (71) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (48) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (64) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (16) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Ezért vannak - köszönet!

2010.08.09. 22:33 | zord | 91 komment

Képességbemutató. Politikailag korrekt világunkban így nevezik, ha egy haderő - itt: a mi Honvédségünk - demonstrálja az erejét. Na persze nem mindegy, hogy mekkora ez az erő, de azért ha kicsi is a bors, erős még lehet. Ha hagyják. Azok, akiknek nemcsak hagyniuk kellene, hanem koncepciót felvázolni, feladatot szabni, és az annak elvégzéséhez körülményeket biztosítani. És nem ugatni azokat, akik erre rámutatnak. De mindegy is. A kecskeméti repülőnapon nekem ez a bemutató tetszett a legjobban! Éljenek azok, akik kitalálták és megvalósították, a rendfokozat nem számít ;-)

Niylvánvaló, hogy kinek kellett győzni ebben a légiharcban...Sajnos azt nem lehet bemutatni a nagyérdeműnek, ahol a Gripen tényleg tarolna. Ahhoz 100 kilométerre látó szem, és 2-20Ghz között halló fülek kellenének. Ami viszont a reptér légterében visszaadható ebből a szakmából, azt szépen demonstrálták a "fiúk".

Ezt hívják nagy keresztezési szögnek.

Infracsapda Chemringéktől. Érdemes figyelni a több részre szakadó töltetet, ami ezzel is nehezíti az intelligensebb fejek dolgát. 

A képességbemutatón résztvevő gépeknek csak az alsó egy szem csapdaszórója volt aktív, innen röppentek ki az infra megtévesztő töltetek (a szólógép két felső BOP/C-je is be volt töltve).

Oszolj közben kiröppen infracsapda, derítve Sztali gépének (30)hasát. Érdekesség: mint korábban (2007) a 31-esről, most a 30-asról hiányoztak a szárny alatti pilonok. Miért?

Zord

Ps1.: a lefedéseknél kiállított 41-es mellső kvadránsokat lefedő WTU-i mockupokkal voltak helyettesítve. Miért?

Ps2.: a képességdemonstráció már csak azzal lehetett volna jobb, ha némi csomag is van a gépeken. Persze azt tudjuk, hogy a bürokrácia ennek idehaza nem kedvez (sebaj, a csehek hoztak CATM-120C-t is, Sidewinder imitátort is).

Címkék: demo hungary gripen qra mig 29 kecskemet 2010

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr72210557

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mig23 2010.08.10. 08:02:03

Igazad van Gabi, valóban ez dobogtatta meg legjobban a szívet! Fájó volt látni, hogy néhány hónap és vége...

SaciThePoweR 2010.08.10. 12:11:47

Osztom a véleményed Gábor !
Magasan a legjobb produkció volt az idei repülőnapon :) Viszont én is sajnálom , hogy nem lehetett felszerelni a gépeket legalább gyakorlóval, esetleg két pótos konfiggal (véleményem szerint kicsit emberesebben néz ki úgy a Gripen )

sj

quaker 2010.08.10. 12:30:56

Holland F-16 pilóta véleménye:

..."A svédek repülőgép helyett egy túlméretes gyerekjátékot gyártottak."...

Teljes cikk:
htka.hu/2010/08/10/interju-egy-holland-pilotaval/

zord 2010.08.10. 14:07:15

@quaker:

Szilárd alapon áll a srác, ez az F-16-os. Ami az arcát illeti, annak a nagyságából szerintem kisbaltával lehetne humanoid átlagméretet faragni.
Ja, és a hollandok légigyőzelméről 1999-ben. Azt azért tisztázzuk, hogy nem volt lelövés. Az a MiG-29-es leszállt, igaz, sérülten a földön később bombázás áldozata lett.

Zord

quaker 2010.08.10. 15:59:17

@zord:

Nem kizárt, hogy kevés lenne a kisbalta, de azért nem semmi, hogy mennyire lefikázza a Gripent...valamire azért nyilván alapozhatja a véleményét, még akkor is, ha jócskán el is túlozza.

Allesmor Obranna 2010.08.10. 21:20:11

Képeimet visszanézve látom, amit az első mondatokban is megtalálni. Bizony a 29-esek takaréklángon hagyták magukat elfogni az őket fáklyával üldöző Gripenekkel. Igaz, ez csak egy dolog.

quaker 2010.08.10. 22:05:30

@Allesmor Obranna:
Murguly Gusztáv őrnagytól (Gripen pilóta)megkérdezte a "riporter" szombaton a Netes adásban, hogy melyik repülőgép a jobb, a Gripen vagy a Mig-29?
Erre, rövid mgondolkozás után az volt a válasza, hogy ha háborúba kell menni, akkor a Gripen. Belekezdett abba a mondatba is, hogy ha repülni kell, akkor a 29, de gyorsan rátette, hogy mindkét géppel, a 29-essel is szeretett és most a Gripennel is szeret repülni.

Liverbird 2010.08.10. 22:59:08

Igen. A Morguly pedig arra a kérdésre, hogy mit visz el a C-17, azt válaszolta, hogy kisebb tankokig bármit... Valamit tudhat, ha neki az Abrams a kisebb kategóriába tartozik :)

Láttam amúgy a Morgulyt szombaton, gyalog baktatott, bezzeg a bázis pk. úr egy böhöm nagy mocival (gondolom Harley-n) gurult el mellettem reggel. :)

És azt vajon jól láthattam szombaton, hogy a zöld hangárok környékén maga Habsburg György bóklászott a kisfiával? :D

Jut eszembe, Zord, volt Neked a cuccod között egy kis zöld, terepszínű tatyó?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.11. 07:58:16

A fogócskáról nincs fent videó sehol?

zord 2010.08.11. 09:02:46

@Liverbird: Tatyó nem, de vasárnap este egy két literes kólásüveg, benne aranyosgyéresi ajándékkal igen. Azt nem tudom, hogy a srófoson, vagy a csövesen utazott-e, de asszem mindegy is.

Zord

Beat it! 2010.08.11. 10:09:17

Ne feledkezzünk meg méltatlanul a helikopteresekről sem! Nekem nagyon tetszettek a Mi-24-esek, amit a reptér felett köröztek, és az ajtólövészek vadul tüzeltek. Nem láttam jól a távolból, de az orrgéppuskát nem használták vaktölténnyel? Szerintem nem sajnos, annak komolyabb hangja lett volna... És tetszett a különleges erők kötélen történő leereszkedése is. Ilyet sem láttam még élőben. Az összeszedésükre az egyik nagyjavított 17-est küldték. A heliknek is kellett volna némi infracsapdát eregetni, talán az alacsony magasság miatt nem tették, nehogy az aljnövényzet lángra kapjon (Csőrike a beton felett szórta?).

A képességbemutató szerintem is nagyszerű volt. Talán csak némi függesztett gyakorlófegyverzet hiányzott valóban. Lehet nem akarták tovább rontani a Gripen teljesítményét... Egy fordulóban láttam, hogy megy a forszázs a 29-esen.

Ha jól láttam, Tömböl is ott volt a VIP szektorban, civilben.

zord 2010.08.11. 13:14:46

www.honvedelem.hu/cikk/0/21400/petroczy_istvan_ujratemetese.html

Azért szegény Petróczy életútja és megaláztatása és az egyik beszédmondó között felfedezhető némi ideológiai-történelmi paradoxon. Én a magam módján meghajtom a fejem a szakmai tudások, tudományos fokozatok előtt rendszertől függetlenül, de azért érdemes jobban átszitálni a protokollt. Hogy úgy mondjam, egy spanyol köztársasági (újra)temetésére sem egy francóista veteránt hívnak meg beszédet tartani.
Igen, tudom, hogy nem nagyon lehet válogatni.

Zord

M.Tailor 2010.08.11. 15:36:11

@Liverbird:
" És azt vajon jól láthattam szombaton, hogy a zöld hangárok környékén maga Habsburg György bóklászott a kisfiával? :D"

Igen ő volt, én is láttam.

zord 2010.08.15. 18:07:36

Augusztus 20: Gripenek, Ancsák és helikopterek. Ez utóbbiak Szolnokon is előadnak valamit.
A MiG-29-esek nem mehetnek, mert ők dolgoznak.

Zord

GSF 2010.08.15. 18:20:01

@zord:
Az uccsó mondat nagyon ül. Mert dolgoznak...

Éjjen a szemléletváltás :-)

Lehet fura a kérdés: ha a Red Bull Air Racing veszélyes, nos akkor ez miért nem? Bár biztos a repidő teszi... Nagyon vastagok a fiúk és el vannak kényeztetve, no és nem kell áthúzni a híd alatt sem, majd talán jövőre!

Ettől függetlenül biztosan szép kötelék lesz.

Üdv!

zord 2010.08.15. 19:24:25

A MiG-29-es nagyobb repülésbiztonsági kockázata nem a legfontosabb faktor itt. Mondhatni teljesen mindegy, hogy 29, Gripen, Alba, An-26. Szerintem egyszerűen ilyen nagy vasakkal nem kell alacsonyan repülni a város felett, ha nem muszály.
De az új vezetés sem képes ezt felfogni. Vagy írjam úgy, hogy jobban tessék nekik? Szekeres nyomdokain járnak...

Szumma szummárum, tavaly augusztus 20-án tényleg elbúcsúztak a MiG-29-esek Budapesttől.

Zord

Ui: A Red Bullal leginkább a parton lévő óriási tömeg volt a gond.

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.08.15. 20:18:51

@zord: Egy repülőgépes tisztelgést nem érdemelt volna meg az első magyar katonai pilóta?

gusztavoto 2010.08.15. 20:42:07

Sziasztok!
Na most jöhet a többi okoska kérdés fiúk,most szóltak,hogy itt fikáztok....Mig-29 vs Gripen :) ti se gondoljátok komolyan..10 évig nyomtam a 29-est talán van valami tapasztalatom, 5 éve a Gripent talán azon is van némi...nem gondoljátok???
Mikor a hazajöttünk közel légiharcban csak akkor vettek észre minket mikor már mögöttük voltunk akkor is csak úgy amikor szoltunk,hogy itt vagyunk. De ti biztos jobban tudjátok...Na ha van még kérdés csak nyugodtan....csak értelmeset...oké pöcs kérdésekkel már tele a hócipő.....
M.Gusztáv őrgy
u.i.: ha tallálkoztál vagy láttál a repnapon battyogni akkor köszönj...biztos vissza köszönök,igaz süsü?
M.G.

zord 2010.08.15. 20:58:39

@gusztavoto:

Üdvözlet a Rossz Társaságban!

Az biztos, hogy a MiG-29-es közelharc-előnyeiből (erő, sisakcélzó+R-73) sokat lefarag a Gripen mérete, és jobb kabin-ergonómiája, stb. Meg hát az is biztos, hogy ti sokkal többet repülhettetek, mint az utóbbi időben bárki a 29-esen.

Zord

GSF 2010.08.15. 21:42:57

@gusztavoto:
Nagyon jó lenne mind többet olvasni a Rendszert belülről ismerők hozzászólásait. Sztem itt mindenki kíváncsi lenne a ti véleményetekre is, tapasztalatotokra, már amennyiben azt megoszthatjátok velünk. Hogy teljes legyen a kép.

Üdv!

gusztavoto 2010.08.15. 21:55:06

Erröl van szó...
Csak rossz olvasni a hmmm..rosszindulatú kommenteket amikor ezer olyan dolog van amit ti nem láttok,tudtok,éreztek ,tapasztaltok stb....
Üdv a jó oldalon:)....M.G.

gusztavoto 2010.08.15. 21:56:36

Ja és ez nem repidő kérdése csupán...

zord 2010.08.15. 22:08:30

@gusztavoto:

Persze hogy nem. A technológiai fölényt sem vitathatja senki. Én azt írtam fönn, hogy ahol a Gripen tényleg tarolna, azt nem lehet bemutatni a reptér légterében a közönségnek. Az a radar, az AMRAAM, az EW stb.
Egy igazi akcióban ezek a döntőek, és az csak a maximalizus részemről, hogy jó szívvel látnék sisakcélzót és nagy szögeltéréssel indítható rakétát a Gripenen is, közelharcra.

Zord

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.08.16. 12:36:23

@gusztavoto: Ez teljesen így van. Én is köszöntem és visszaköszöntél és amikor bárhova mentünk, még az ismeretleneknek is visszaköszöntél.:)

No°3 Szeti 2010.08.16. 12:38:17

@gusztavoto: Érthető a felháborodás, de érthető a sok "hablatyolás" is amit mi összehordunk!
Én magam a témában kezdő vagyok, de miért kell azon csodálkozni, ha így gondolkodunk MiG-29-Gripen ügyben... 5 éve van itt a Gripen és még nem láttunk egy értelmes összesítést, hogy mennyibe fáj egy repült óra, vagy mennyit repül egy pilóta egy évben, a képességekről nem is beszélve (bár erről sejtünk vmit)! Tájékoztatás szinte 0.
Ha pedig mégis vesszük a fáradságot, és kimegyünk a tengelybe, akkor jönnek az őrök AK-t lóbálva, hogy ugyan menj már! Így könnyen kialakul a negatív kép!

Ez persze nem a pilóták, hibája, és nem is a műszakiaké!
Hidd el az ide írók nagy része Gripen párti, (bár a MiG se rossz :-)
Köszönet a tájékoztatásért:-) Várjuk a továbbiakban is!
Szeti

mig23 2010.08.16. 15:41:35

Üdv néktek! Mivel Guszti még aktív, természetesen vannak olyan dolgok, amiről nem beszélhet. Amikor én 2007-ben nyugdíjba vonulásomkor repülhettem 56 percet az ex Zümin, az kb. 1.000.000 Ft-ba került. A 29-es egy hajtóműve 6-8-litert eszik másodpercenként. Ha utánégető üzemmódot kapcsol, 9-10 litert. Lehet számolgatni a többit.

zord 2010.08.16. 16:21:42

@mig23:

De azért azt tegyük hozzá, hogy az üzemanyagköltség nem a legnagyobb szám ebben a rendszerben. Amikor jön az időszakos, amikor beszarik valami és ki kell cserélni. Na ott keményen szállnak el a millák. És a repóraköltségben (már ahogy érdemes számolni, azaz mindennel együtt) ezek is jelentkeznek, távolról sem csak a keró.
A csehek biztos nem ráfizetéssel adják az ALCA órákat, melyek a korábbi bérlések idején 8000 dollárra jöttek ki. És ez SZÁRAZ, mert a kerót a Honvédség tölti bele!
Az Alba 1 milliós óraköltségéről pedig annyit, hogy ha tételek szerint összeszámoljuk, abban például nincs bekerülési költség, hiszen a gépeket ingyen kaptuk.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.16. 16:22:27

@mig23: Ilyen kicsi az eltérés a maximál gáz és utánégető között?

mig23 2010.08.16. 16:41:56

Igen, ennyi. A 29-es lokátorának blokkjainak az árairól tudnék mesélni. De inkább majd egy sör mellett.:::)))

ikis 2010.08.16. 20:38:12

@mig23: Nálam nyitva a sör, hallgatlak... :-)
Amúgy rémlik valami olyan sztori a '90-es évek végéről, mintha elloptak volna valami 29-eshez tartozó lokátoralkatrészeket egy tehervonatról... Emlékszik erre valaki?
Amúgy új hozzászóló vok, de régi olvasó, ezúton is üdvözlök mindenkit!

zord 2010.08.16. 21:06:32

@ikis:

Üdvözlet!

Ami a sztorikat illeti, állítólag a 29-esekhez jött olyan alkatrészcsomag, mely nem hogy a típushoz, hanem a haderőnemhez sem stimmelt...

Zord

ikis 2010.08.16. 21:57:28

@zord: Elég szomorú... Persze hallottam olyat is, hogy Kecsón rendeltek 3db transzpondert és 3db VW Transporter lett belőle, de azért ennek a valóságalapja elég kétséges... :-) (Remélem...)

falconfan 2010.08.16. 22:08:12

én sosem értettem viszont a 29-nél ezt az alkatrész -utánpótlás hisztériát: mindig arról szólt a fáma hogy akadozik az alkatrész ellátás és ez hátráltatja a repülést. na most az oroszoknak és benne a Mig konzorciumnak ami éppen csak ki nem halt nem érdeke a zavartalan alkatrész utánpótlás? pláne abban a korban amikor a jóval nagyobb és költségesebb szuhoj teljesen elnyomja a piacon a 29-est? először azt gondoltam ez megint csak made in hungary: vagyis legyen mire fogni a rossz hadrafoghatóságot. de aztán több országnál is erre panaszkodtak..sajnos ez lassan a múlté de kiváncsi vagyok a véleményetekre!

falconfan 2010.08.16. 22:27:44

én kiváncsi lennék (sajnos mostmár múltidőben lassan) mi igaz erről az alkatrész utánpótlás akadozásról a 29-ek ügyében. vajon tényleg így áll hozzá az orosz fél vagy pedig a hozzáállás made in hungary?-avagy legyen mire fogni a rossz hadrafoghatóságot? a poén az hogy más országoknál is hangoztatták a dolgot de ebben az időszakban amikor a Mig konzorcium alaposan lemaradt a szuhoj mögött még nem is biztosítják az alkatrészeket? maguk alatt vágják a fát? tudtok erről valamit?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.16. 22:36:55

@mig23: Egészen hihetetlen. Akkor nem értem, hogy miért olyan keveset használja az utánégetőt. Kétszeres tolóerő, kevesebb, mint kétszeres fogyaszással? Minden más 4. gen gépen cirka 6-8-szor nagyobb fogyasztást, vagy még többet eredményez.

Valami itt nem kerek.

ikis 2010.08.16. 23:27:46

@falconfan: Az alkatrészgond szerintem a rendszerváltás után kezdődött és nemcsak a 29-est érintette. Amíg itt voltak az oroszok addig lehetett velük üzletelni, az ő érdekük is volt, hogy repüljenek a gépeink, elvégre egy szövetségi rendszerhez tartoztunk. Aztán hazamentek, mi tartottunk a NATO felé, tagok lettünk, nem volt érdekük, hogy első körben kapjuk meg az igényelt alkatrészeket. (Gondolom inkább a szerbeknek adták...) Aztán szépen lassan a MiG gyár is csődközelbe került, még kemény valuta ellenében is nehéz lehet nekik előteremteni a megrendelt alkatrészeket...

Ákyka 2010.08.17. 00:05:04

@gusztavoto:
Üdv,itt közöttünk!
Tényleg dühítő lehet az,ha olyan dolgokat olvasol vissza ami hülyeség,nem így van a valóságban,stb.
A többség itt laikus(kinek nem inge,nem veszi magára) és csak azt látja,amit láthatunk a tengelyből és utána olvasunk különböző szak folyóiratokból. Ti bentről jobban tudjátok azt,amit itt mi kint csak sejtünk,esetleg rosszul tudunk.Ti ezt tanultátok sok év alatt,kemény munkával.Én személy szerint megemelem a kalapomat a tudásotok előtt!!!!Kevés embernek adatik meg az,hogy ide eljusson,mint Ti.
Én személy szerint örülök annak,hogy itt vagy mert esetleg tudsz nekünk sok olyan okos dolgot mondani,mesélni(már amit el lehet mondanod),amivel mi is gyarapíthatjuk tudásunkat,ismereteinket.
Mi mindannyian a (katonai)repülésért rajongunk itt.Azért szurkolunk nektek,hogy minél többet repülhessetek és láthassunk titeket a magasban.
Baráti üdvözlettel:T.Ákos

mig23 2010.08.17. 07:48:28

@molnibalage: Nem az üza fogyasztás miatt nem használják az utánégetőt, hanem azért, mert egyrészt meg van adva a hajtómű élettartamán belül is az, hogy hány százalék lehet a fáklya. A másik az, hogy nagyban rövidíti a hajtómű élettartamát.
@ikis: Amíg a repülőgép hadrendben van, addig erről nem beszélek. Majd utána.
Ami a transzpondert illeti valós az észrevételed. Szentkirályszabadján történt és 26 db-ról volt szó. Valaki rosszul fordított...
Az alkatrész dolog pedig nagyon egyszerű, gondoljatok bele. A 28 db gép egyszerre sosem kellett. Tehát volt, ami állt. Amikor valamelyiken hiba volt, volt miből pótolni. Igen ám, de egyszer elfogytak a leállított gépekből is az alkatrészek. Amikor pedig jelezték felfelé, hogy mire lenne szükség, csak néztek, hogy eddig semmi nem kellett, most meg ennyi? Nem volt rá pénz. A 17 év alatt, kb. 15 milliárdot költöttek rá. Annak is a nagyobb részét 2000 után. A Gripenekre évente fizetjük ennek a többszörösét. Adott volna az orosz, csak ki kellett volna fizetni. Ilyen egyszerű ez.

Beat it! 2010.08.17. 09:19:29

@ikis:
Egy katona egyszer azt nyilatkozta, hogy amikor volt rá pénzünk, sokszor az oroszok nem tudták vállalni az alkatrészek leszállítását, amikor tudtak volna szállítani, akkor meg nem volt pénzünk...

Beat it! 2010.08.17. 09:22:09

@Beat it!:
Annak a felelősét viszont, hogy a leállított gépek miért a szabad ég alatt háltak (miért nem lettek jól lekonzerválva, vagy betolva valami hangárba), itthon kell keresni. És nem ártana végre megkeresni.

MF Luder 2010.08.17. 10:47:58

www.honvedelem.hu/cikk/0/21491/nogradi_gyorgy_haboru_izrael_iran.html

Erről mit gondoltok? Nem engedik át az IASF gépeinek a légteret.. hm.. kiváncsi vagyok mi sülhet ki ebből. Egy esetleges tanker támogatás esetében milyen végkifejlett lenne szerintetek?

R.

Liverbird 2010.08.17. 11:47:41

@MF Luder: Bocsi, félbehagytam ott, hogy a USS Nassau repülőgép-hordozó :)

stonefort 2010.08.17. 13:00:39

@MF Luder: Izrael egyedül képtelen véghezvinni egy Irán elleni katonai akciót. Egyszerűen lehetetlen olyan bevetés sűrűséget generálni ekkora távolságon, ami hatékony lenne. Csak erősen korlátozott, ezért alacsony hatékonyságú bevetésekre lennének képesek. Egy esetben lenne megoldható a dolog, A Jeriko rakétákkal és nukival, de ez kizárt.

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.08.17. 16:05:55

@Beat it!: Általában a második eset fordult elő. Kis hazánk alkalmas vezetői azt gondolták, hogy még mindig a KGSTben vagyunk és nem kell fizetni az alkatrészekért. A MiG adott volna csak hát dollárért. Azt ki kellett volna fizetni.

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.08.17. 16:08:35

@Beat it!: Ebben igazad van, de sajna az elszámoltatás itt nem divat. Hol vannak azok, akik tönkre vágták, a MiG-21, MiG-23 és Szu-22 eseket? Azokat nem kellene elszámoltatni? Ha azokat lekonzerválják, abból is lehetett volna előnyt kovácsolni.

falconfan 2010.08.17. 22:15:06

köszi a válaszokat. még arra lennék kiváncsi vajon nem-e olcsóbb lett volna a 29-et kirepülni kisebb modernizálással (de a kirepülést úgy értem hogy a mostmár csak 25-ből 25 repképes lenne nemcsak 5) mint a gripenekre átnyergelni. avagy a 29-ek fenntartása és kihasználása olcsóbb lett volna-e mint a griffek lízingje...

Beat it! 2010.08.18. 09:57:46

@sdragon:
Igen, erre is gondoltam már. Pápán ott voltak a betonfedezékek. Amikor elbúcsúztak a 21-esek, 17 gép volt a levegőben. Simán lehetett volna szakszerűen betárolni őket a hangárokban. Nigéria, Csád, Burkina Faso, stb. talán meg is vehette volna.
A frissen nagyjavított Szu-22-eseket meg ne is emlegesd, mert már korán reggel felszalad a vérnyomásom, pedig nincs is vele problémám...
Továbbá azt sem értem, hogy lehet, hogy 17 évig volt nálunk egy repülőgéptípus (Mig-29), és a BVR fegyverzetét soha nem próbáltuk ki éleslövészeten. Akár még idén is el lehetett volna lövöldözni az R-27-eseket, pl. a Gripenre átképzett pilóták is nagy hasznát vették volna az így szerzett tapasztalatoknak.

mig23 2010.08.18. 11:13:32

Magyarországon élünk. Ez az egy baj van csak!!!

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2010.08.21. 00:03:01

A mai szolnoki képesség bemutató is nagyon ütősre sikeredett: spotter.blog.hu/2010/08/20/csapataink_harcban_allnak_16
Gratulálok minden szolnoki katonának és helikopteresnek!
Dynax

falconfan 2010.08.25. 12:11:46

azt beszélik nagyon kevés létszám jött össze a 2 nap alatt majdnem deficites lett ez miatt a parádé és ennek hatására 3v5 év múlva lesz újra repnap. az okok közt a nem megfelelő reklám(?!), kurultáj és a rossz idő. ezt elkeseredve hallgattam mert számomra ez az egyik legfontosabb esemény:-(
tudtok valamit erről?

Open Skies 2010.08.25. 21:52:30

@falconfan: Miért, hány ember volt kinn? És ebből mennyi volt az, aki jegyet is vett?

Többször körbenéztem a létrám tetejéről, a torony-hangár részen elég nagy tömeg volt, főleg vasárnap.

falconfan 2010.08.26. 00:39:56

@Open Skies: ezt én is így láttam. de a bent lévő ismerősöm azt mondta hogy a 2 nap alatt alig 100 ezer....

block50 2010.08.26. 08:31:38

@falconfan: Annál a bizonyos Rékás produkciónál azon problémáztak, hogy a reptéren lévő 30 ezer emberből milyen kevesen mozdultak...! Vasárnap jobb idő volt, gondolom többen is jöttek.

Nekem szombat reggel nagyon feltünő volt, hogy kevesen vannak. A nyitás után egy jó óráig a szárazföldi eszközöknél voltunk és alig voltak emberek.

Lehet, hogy a gazdasági válság erre is rányomta a bélyegét. Egy repülő fan (falconfan :-) kifizeti ezt az összeget, de egy négytagú család, utazással, kajával, mondjuk egy apró ajándék a gyereknek és bőven 20 rugó felett vannak...

M.Tailor 2010.08.26. 10:15:35

Egyik ismerősőm volt szombaton a Kurultájon, azt mondta rengetegen voltak. Könnyen meglehet, hogy ez is jelentősen csökkentette a repnap közönségét.... :-(. A rossz idő sajnos szerencse kérdése.

falconfan 2010.08.26. 21:10:32

azt gondolom ez volt minden idők legjobb Kecskeméti repnapja amire a koronát a képességbemutató tette fel. ennek ellenére nagyon kevesen voltak és ebből azt szűrték le hogy elég 3 esetleg 5 évente megrendezni. na nekem ezért nyílt ki a bicska a zsebemben. no meg azért mert egy ekkora volumenű eseménynek kritikán aluli mennyiségű és minőségű reklámot csináltak!

zord 2010.08.26. 22:24:08

Kicsit megtisztítottam a számomra nem kellően nemzeti észrevételektől és heves reakcióktól a kommenteket. Elnézést az érintettektől, de a puli is megharapja néha a birkák lábát.
A szervezés tekintetében a legjobbak között volt a repnap, de azért azt nem mondanám, hogy a legjobb volt. Sajnos az idő előrehaladása nem kedvez a repülőnapok javulásának. Nézzük meg, hogy mi újság például a típusféleséggel. Szerintem az is tisztességes, ha egy repnap az n. évben fel tudja venni a versenyt az n-1. év felhozatalával. Látunk még F-4-est Kecskeméten repülni repnapon? Ebben a visszafelé jobb, mint az előre, akármennyi árust, Rubintot és Rubintnét, mobilvécét, víztisztítóképesség-zacskósvizet szervez be Vida Karcsi.
Én amondó vagyok, hogy mindig kell egy tematika. A következő repnapra lehetne egy "utolsó 21-esek Európában" tematikája, pl. Itt vannak közelben, szóval nem lehetetlen.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.26. 23:09:25

@zord: Ha nem akar senki F-4-et hozni, akkor nem lesz. A típusválaszték meg szűkül, mert dobálják kifele a gépeket. Ez van...

Azért kapjunk a fejünkhöz. Itt már történelmi távlatok vannak. Az első komoly repnap 20 (!!) éves jubileuma jövőre lesz. Akkor a Hidegháború kőkemény vasmadarai jöttek el. Azok mára elég komoly szinten kihaltak.

Ha 1960-at írnánk, akkor röhögve gondolnánk arra, hogy 20 éve mit lehett látni és mi változott. Ehhez képest azért nézzük meg, hogy a kecsói repnapokon az összes új európai vadász bemutatkozott - és nem csak statikon - az elmúlt 10-15 évből,. EF, Griff, Rafale. Ebből az ideihez képest eggyel korábi napon elég jó megrángatták az EF-et és idén a Rafale meg vitán felül "alázós" demót repült.

F-22 ide nyilvánvalóan nem jön. Jaguárok szemétdombon. A Mirage F1 itt volt és repült. Igazi unikum. A Rafale azért jön, mert a franciák már azzal repülnek. Nincs M2k demó.

Tornadók régen repültek, most már nem. Ez tényeg fájó. Harrierek régen mindig repültek, most már nem is jönnek. Igen ám, de erősen kifutó típus.
Idén nem volt Oaro. Az okát nem tudom, de az is egynél többször volt.

Ezeket leszámítva az összes komoly európában található vadász típus repül, az F-4-et leszámítva. Igazából szinte összes kecsói repnapnak egy komoly hiányossága van dinamikus bemutató terén. Az, hogy az fránya F-15 az istennek sem száll fel demót repülni, ahogy A-10 sem. Az már statikra sem jön. (Naná, kell az máshol...!)

Szép dolog a tematika álmodás, csak nehéz és az igazi tömegeket nem érdekli. A pénz meg bennük van.

A tematika szakszerűségében is kételkedek ismerve a bemondói színvonalat ismerve...

Reap79 2010.08.27. 07:41:33

@molnibalage: Nem olyan régen lezuhant egy Orao és le volt tiltva a repülőnapkor még a típus...

balou84 2010.08.27. 08:32:45

A látogatók számának növelése érdekében mindenképpen meg kell oldani, h lehessen üdülési csekkel fizetni (persze abban az esetben ha a jelenleginél nem lesz még nagyobb az adótartama). Szigeten, Forma-1-en lehet, itt miért nem?

Felhozatal ügyében azért a következő néhány évben még lehetne érdekességeket leszervezni.

block50 2010.08.27. 09:15:12

@zord: Mindkettő fontos. A rajongókat az érdekli, hogy érdekes típusok legyenek, az egyszeri mezei látogatót pedig a jó infrastruktúra. A külföldi látogatót pedig mindkettő, mert a külföldi oldalakon olvasva nagyon pozitívan nyilatkoztak, mind a felhozatalról, mind pedig a szervezésről. Utóbbiban már nyugodtan példaértékűek lehetünk, előbbiben pedig a reptérnek vannak korlátai.

Ha megnézed, akkor az idei repülőnapnak akár tematikája is lehetett vona. A "kötelékek repülőnapja"! :-) Összesen hat kötelék (olasz, török, svájci, horvát, lengyel és a Brietling) volt a repülőtéren! Szerintem ez rengeteg és nekem aki nem is vagyok nagyon kötelék fan sok is volt.(bár 1-2-t szívesen megnézek egy rendezvényen)

Nálunk, egy ekkora reptéren nagyon nehéz lenne tematikai alapon repülőnapot rendezni. Kicsi a repülőtér, kicsi a légierő és nehéz kapcsolódási pontot találni. Az általad említett "utolsó Mig-21-esek" témája érdekes, csak nálunk 10 évvel ezelőtt kellett volna ezt meglépni, amikor még nekünk is voltak ilyen gépeink. Most szervezhetnénk a románoknak, horvátoknak, szerbeknek és bolgároknak egy találkozót. Hááát....
Számomra legalább ilyen érdekes lehetne a Herki találkozók mintájára szervezni az utolsó An-26 üzemeltetők néven egy rendezvényt. De ez jóval kevesebb embert érdekelne....
Most már talán annyi előnyünk van, hogy a rendezvény nemzetközi szinten is ismert, valamilyen rangja lett és talán a légierők is könnyebben küldenek gépeket, mint korábban. Ennek teljesen keresztbe tenne, ha ritkábban rendeznék, mint 2 év a repülőnapot. Ezek a kapcsolatok visszafejlődnének és lehetne elölről kezdeni mindent.

Nekem a legnagyobb fájdalmam a reptér mérete. Hazánk legfontosabb katonai repülőtere képtelen egyszerre több nagyobb gépet fogadni (a legnagyobbakat nem is), pedig szerintem ez lehetne érdekes alternatívája egy repülőnapnak. A régebbi harci gépek lassan kikopnak és ha csak harci egységekre akarunk építeni akkor hamarosan csak F-16-osok, Gripenek, Eurofighterek és egy Rafal fog állni a soron. Azt kell mondanom elég uncsi lesz, egy laikusnak meg főleg. Mindezt nagyon fel tudná dobni egy-két óriás szállítógép, utántöltő, AWACS, stb. De nem látom a lehetőséget, hová tudnák ésszerűen és biztonságosan elhelyezni ezeket.

Már máshol is írtam, hogy idén a kötelékek elfoglalták a teljes keleti zónát, ahol korábban a C-17 vagy az AWACS állt. Ha idén mégis megjött volna az AWACS, ahogy ígérték, akkor hová helyezték volna el? Nem lepődnék meg, ha mi mondtuk volna vissza kapacitáshiány miatt... (csak találgatás, senki ne vegye ténynek!)

@molnibalage: Az első nemzetközi repülőnapnak most augusztusban volt a 20 éves évfordulója. Kecskeméten 1990-ben két szovjet Mig-29 és két amerikai F-16 volt az első vendég.

Valóban az összes fontosabb típus bemutatkozott nálunk, de ezzel nagyjából lassan vége az újdonságoknak. Két év múlva mit tudnak meghívni ebben a vadászgép kategóriában újdonságként. Majd néhány év múlva az F-35-öst...
Egyébként véleményem szerint Kecskeméten a nemzetközi eseményekhez képest elég későn mutatkozott be pl. a Rafale...
Azért én inkább az 1960-as éveket (vagy inkább úgy mondom a hidegháborús felhozatalt) választanám. Igaz nincs csilliville elektronika, de sokkal több emberi tudás és típuskavalkád. A multirole nagyon innovatív, de ezt a színes típusválasztékot megölte.

Sajnálom, hogy idén a RAF nem jött össze, mert mint az ostravai tervekből látszik akár Harrier és Tornado dinamikus is benne lehet a pakliban. Az Orao esetében már írták, hogy egy baleset miatt nem repülhetett. Ez van!

@balou84: A kihalóban lévő gépekkel kapcsolatban pedig nincsenek illúzióim. Ezekre már az üzemeltető országok is nagyon vigyáznak, hiszen a cél az, hogy kihúzzák vele a váltásig szükséges időt, nem pedig az, hogy repülőnapokon mutogassák. Így hát A-7, F-4, Mirage F1, stb csak nagy szerencsével lesz még egyszer Kecskeméten.

Nekem továbbá nagy szívfájdalmam volt, hogy 4 db F-18, 2-2 Mirage F1 és Rafale állt a zónában, de statikusra egy sem jutott. Tudom tartalék...! De a szlovák MiG-29-esnek sem volt dublőre..! Láttunk már arra példát, hogy a statikusról készítettek elő gépet bemutatóra (lásd Taszár 92, Mirage 2000). Ekkor egy fontos szabályt be kell tartani, nem szabad a nézőt közel engedni és a zóna közelébe kell elhelyezni, hogy könnyen mozgatható legyen. Erre idén is volt egy majdnem jó példa, hiszen a bolgár PC-9-est már nem láthattuk vasárnap a statikus soron, aznap délelőtt hazarepült.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.27. 13:05:29

@block50: F-16 is repült így emlékeim szerint a '90-es évek végén.

block50 2010.08.27. 13:31:57

@molnibalage: A hivatalos eseményen egyik sem repült 90-ben. :-)

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.08.27. 14:04:14

A tematikus repülőnapot sokkal egyszerűbb megszervezni, mint egy átlagost. Anno 2005-ben ötleteltünk az akkori parancsnokkal, legyen MiG találkozó, de a HM útvesztőibe elveszett az ötlet. Ha minden repülőnapon lenne egy kiemelt téma,akkor a meghívott országok az alapján küldenének gépet.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.27. 14:05:48

@block50: Én a kitolós módszerre értttem. Fel lehetett menni zár kabintetővel nézegetni az F-16 gépet. Aztán egyszercsak szóltak, hogy most akkor mindenki odébb, mert a gép meg fel. :)

block50 2010.08.27. 14:35:04

@molnibalage: Ja, értem! Erre nem emlékszem, de lehet, hogy igazad van! :-)

block50 2010.08.27. 14:36:33

@sdragon: Szerinted milyen témák jöhetnek jelenleg egyáltalán számításba? Nézőszámot befolyásolna egy ilyen tematika?

falconfan 2010.08.27. 14:39:50

az hogy 1-2 óriságép nem fér el ki lehetne azzal küszöbölni hogy Pápáról szállnának fel és eljönnének pár áthúzásra. az biztos hogy lehetne még kissé bővíteni a repteret és azon csodálkozom a legjobban hogy (bár így magunk ellen beszélek) a központi repterünk kerítését miért nem csinálták meg végig betonosra. nem tudom hogy a Pápai és Taszári repterek kerítései miből vannak de elég "bénának" tartom hogy szövöttdrót kerítés "védi" oldalról a reptert miközben más régi repterek teljesen körbe vannak betonnal. és szerintem a Taszárihoz hasonlóan lehetne még 1 kifutópálya is... az F15 talán 2 repnappal előbb repült demót de valójában én is hiányolom. akkor az vitte a pálmát. és az A10-est és Apache helikoptert nagyon hiányolom de a lengyelek Block 52-ét és Mirage2000-est is megnéztem volna (ha más nem a görögökét). és valójában jó lett volna látni elrobogni behúzott szárnyakkal a tornádót is. ilyenkor mindig arra gondolok minek repül 2-er gipen v 18-as helyettük lehettek volna az álltalam felsoroltak de nyilván nem ilyen egyszerű...

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.08.27. 17:14:39

@block50: Például lehetne iskolagépek-, harcihelikopterek-, helikopterek találkozója, speciális festésű gépek stb. A haszna nem az lenne, hogy lényegesen több néző lenne, hanem érdekességeket lehetne látni a betonon és a levegőben. A RIAT-ot több évtizede így szervezik és a siker ismeretes.

Open Skies 2010.08.27. 19:28:34

RIAT-on témák vannak. Az ILA Berlinen idén volt kiemelt ország, Svájc. Mindenki mást szeretne látni, valakinek ez nem jó, valakinek az.

Hány gép fér el a statikus soron? Mennyire lenne érdekes az átlagnézőnek egy ilyen statikus sor: L-29, L-39, Alca, Saab105, Galeb, IAR-99, Iskra, Alphajet, MB339, Hawk, M-346, C-101,
PC-7, PC-9, PC-21, Kraguj, Utva-66?

"Sok kis egyforma gép" - mondanák.

A Jak-130, T-45, Fouga Magister, A-4 is csak a rajongóknak jelentene szenzációt.

Open Skies 2010.08.27. 19:41:00

A meghívás viszonzása állítólag fontos és ez is meghatározza hogy ki jön el hozzánk legközelebb is. Hogyan fogjuk viszonozni a 2010-es spanyol, bolgár, izraeli, török, ukrán részvételt?

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.08.27. 21:38:27

@Open Skies: Éljen a magyar hozzáállás. Még csak ötletelgetünk egy fórumon és már rögtön jön a "ez így nem lesz jó" megszólalás. Egy tematikus vagy téma szerinti szervezés frissítené a repülőnap kínálatát. Nemcsak ugyanazok a gépek jönnének. Lehet, hogy az átlag embert nem izgatná fel, de a hozzábbértők láthatnának érdekességeket.

block50 2010.08.27. 22:10:03

@sdragon: Hasonlóra gondoltam én is, amikor az An-26 ötletet leírtam. Engem érdekelne bármelyik, de valószínűleg tényleg sok lenne a fanyalgás egy iskolagép bemutató láttán...! (Bár szerintem kifejezetten jó volt egymás mellett látni az osztrák, bolgár, szlován PC-t). Egyébként nem látom a realitását, szerintem itthon ez nem fog megvalósulni.

Sokakat hallottam fanyalogni a Mirage F1 repülése miatt is. Tényleg nem volt nagy szám, de mégis lenyűgözve néztem, mert végre valami igazi különlegesség volt.

Open Skies 2010.08.27. 22:29:14

Mintha a csehek is valami hasonlóval próbálkoznának Hradec-ben a mini Tiger meet-tel. A sok díszfestés lehet hogy tetszene az átlagnézőknek.

Open Skies 2010.08.27. 23:41:28

@sdragon: Az mitől függ hogy egy meghívott ország milyen gépet küld?

Ha legközelebb eljön az, ami idén az előzetes listából nem jött el, megint lesz elég érdekesség:

repulonap.hu/airshow/rovatok/en/2010/info/

És akad még a közelben egy-két olyan gép amely még nem volt nálunk repülőnapon vagy csak nagyon ritkán. Kérdés, hogy küldik-e ha kimondottan ezt kérjük.

A-129 Mangusta
Seaking
CH-53
NH90

Harrier (olasz)
F-16 (olasz, valamilyen díszfestéssel)
Tornado (olasz)
Saab105
M346
Hunter
Hawk

Bármilyen WW2 gép

Jordan Falcons
Patrulla Aguila
Red Arrows
Orlik kötelék
Baltic Bees
Jak-52 team (román)
...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.27. 23:58:50

@sdragon: Ööö... Ez miért baj? Az elvetélt (?) öltletek haljanak ki minél hamarabb.

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.08.28. 14:32:46

@molnibalage: Azért remélem az ötletek megtartása vagy elvetése nem ezen blog olvasói döntik el. :)

Open Skies 2010.08.28. 18:44:21

@sdragon: csináljátok ahogy jónak látjátok. Én akkor is elmegyek megnézni ha csak magyar résztvevői lesznek a repülőnapnak/ nyílt napnak/ bázisnapnak, csak legyen ilyen és közben szálljanak fel/le a gépek.

AstarothZ · http://www.jollyroger.atw.hu/ 2010.08.28. 21:23:50

Azért éppenséggel akad még Európában is amit nem láttunk idehaza repülőnapon, hiszen Oroszország (egy része) is Európa:

- Szu-24
- Szu-25
- Szu-27 sem volt még a levegőben Kecskeméten (esetleg az Orosz Vitézek?)
- Szu-30
- Szu-34
- Szu-35
- MiG-25
- MiG-31
- Yak-130
- Il-76
- Mi-26
- Mi-28
- Ka-50
- Ka-52

(Ezeket már fel sem merem sorolni :) : An-124, Tu-22M, Tu-95, Tu-160)

Szerintem ebbe az irányba kellene tapogatózni. Alaposan színesíthetnék a kínálatot, különösen, ha az oroszok – otthoni jó szokásukhoz híven – a fegyverzetet is kiállítanák mellettük.
Ja, és jöhetnének UAV-k is, egy Global Hawk (vagy mondjuk a német Euro Hawk), Predator, Reaper, izraeli Heron is érdekes lenne.
Vagy kisebb légtér-ellenőrzők mint mondjuk az Erieye, E-2 Hawkeye (pld. francia), görög Embraer R-99A, izraeli Gulfstream G550 SEMA (ők már úgyis ismerik az utat :))
De mielőtt felébrednék: jöhetnének Kínából Q-5, J-7, J-8, J-10…

Open Skies 2010.08.28. 21:59:00

@AstarothZ: az általad felsoroltaknak kicsi a valószínűsége, szerintem inkább Nyugat-Európában gondolkodj. Az orosz gépekért Moszkvába kell mennie egyész Európának. Kinai gép is csak akkor lesz ha veszünk, különben minek repülnék át a fél világot.

Talán az ukránok megérezték a népszerűség ízét és jönnek legközelebb is.

Ritka gépeket (az adott légierőben csak 1-5 példány van belőle) pedig aligha fognak ideküldeni. Már az én olasz Harrier ötletem is álomkategória, mert csak 15 db van nekik.

Open Skies 2010.08.28. 22:10:38

Idén már több repülőnapon is volt a program része UAV. Elég unalmas: kicsi, alig látható, nem csinál látványos manővereket. Az UAV kamerájának képék kiadják a kivetítőkre, esetleg "rázoomolnak" egy-két dologra hogy bemutassák a kamerarendszer képességeit. Addig jó, amig ezek nem terjednek el nagyon. Egy Global Hawk alacsonyabb áthúzása érdekes lehetne, de még Farnboroughban is csak makettet állítanak ki belőle.

zord 2010.08.29. 11:09:40

Ezt fotóztam egy svéd Skylarkról:

legiero.blog.hu/2010/06/15/egy_sved_solyompacsirta_ropte

Közelről érdekes.

Zord

M.Tailor 2010.09.02. 22:06:24

Ha valaki még nem látta volna:

www.hesja.pl/XPL/galeria/show/183

Elég jó képek a repülőnapról

Rommel28 2010.09.03. 18:33:28

Valaki meg tudja mondani, hogy milyen zene szólt a mig-29-ek búcsúrepülése alatt? Ott elmondta a kommentátor, de már elfelejtettem...

Előre is kösz.

Rommel28 2010.09.04. 10:49:00

@JohnTerry: Igen erre. Kösz.

Közben megtaláltam a címét a szeptemberi Aeroban is.

MF Luder 2010.09.17. 09:23:40

www.youtube.com/watch?v=2UxRMLyaefA&feature=related

Isten áldja érte, aki megörökítette a SZU27 es felvételeket :)

dudi01 2010.12.31. 00:08:39

@Beat it!:

Azok akik kötélen ereszkedtek mielőtt elfoglalták az Ancsát nem a különleges erőkhöz tartoztak azaz nem az MH 34.Bercséni László különleges Műveleti Zászlóaljhoz hanem az MH 25/88 Könnyű Vegyes Zászlóalj-hoz.
süti beállítások módosítása