Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (100) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (72) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (49) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Aminek van értelme: NEWFIP 09

2009.11.08. 00:16 | zord | 22 komment

Nemrégiben – úgymond a Tiger Meet és a Lion Effort árnyékában – rendezték meg a NEWFIP (NATO Electronic Warfare Force Integration Program) 2009 gyakorlatot Magyarország, Románia, Szlovénia és a szövetség szerződéses partnere, a brit Cobham/FR Aviation részvételével. Azért mondom, hogy árnyékában, mert képzelhetitek, hogy "nagysebességű légierőnk" legnagyobb idei külföldi és belföldi gyakorlatát követően közvetlenül mekkora erőforrásokat mozdíthattak erre a rendezvényre. Ennek ellenére le kell szögezni, hogy egy olyan területről van szó, melyre minden egyes elköltött forint sokszorosan térülhet meg, legyen szó a vadászokról, a lérakosokról vagy a lokátorosokról.

Egy FR Aviation Falcon 20 zavarókonténerekkel felszállás közben 2008-ban Farnboroughban.

A zavarógépek egyik potenciális áldozata, az 54. radarezred egyik SzT-68-asa. Az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy a 19Zs6 (Tin Shield) nem tartozik a könnyen zavarható felderítő lokátorok közé.

Az egyetlen magyar Oborona. Méteres zavart nem tudnak előállítani a Falconok.

A gyakorlat legfontosabb "célradarja" a Gripen fedélzetén lévő PS 05/A Mk3 volt. Kategóriájában nehezen zavarható típusnak minősül, ami bizonyos fokú frekvencia-agilitásra utal.

Falconok géppárban Farnboroughban. Az FR gépeit használják EW-berendezések tesztelésére is: itt a kísérő szárnya alatt nem a NEWFIP-en használt konténerek vannak, hanem a Typhoon törővégi EW-konténerei.

Ez a kép sem a mostani NEWFIP-en készült, hanem a tavalyin, és nem egy magyar SzURN körkörös indikátorát ábrázolja zavarokkal, hanem egy szlovák kollégáét. Forrás: www.mil.sk

Szintén egy szlovák SzURN indikátor, egy másfajta zavarással.

A program és a keretében megrendezett gyakorlatok célja, hogy a NATO (légvédelmi) erői számára lehetőséget teremtsenek az elektronikai hadviselés (EW) viszonyai közötti tevékenység valósághű gyakorlására, melyre a tagállamok nagy része önerőből képtelen. Az „elektronikus agresszorokat” alakító Falcon 20-as repülőgépek fedélzeti berendezéseikkel radarokat és kommunikációs csatornákat is zavarhatnak, azaz kurrens EW-terminológia szerint elektronikai támadást (EA, régebben ECM) hajtanak végre a gyakoroltatott rendszer ellen, melynek ezáltal próbára teszik az elektronikai védelmi (EP, régebben ECCM), kisebb mértékben az elektronikai támogatási (ES, régebben ESM) képességeit. Hogy érthetőbb legyen, vegyünk egy példát: xy pilóta felszáll, és a zavaró repülőgépet elfogja, közben megtapasztalja a különböző ellentevékenységi formákat. Ilyen bevetésen kitapasztalható az úgynevezett "burnthrough range" is, az a távolság, ahol a zavarás már nem tudja elnyomni a lokátort.

Egy másik bevetésen igyekeznek olyan harcászati szcenáriót összehozni, melyben az egyik oldalt támogatja a zavarógép. Ilyenkor az elfogóknak pl. megfelelő geometriát kell találniuk, melyből minimális az ellentevékenység hatása. Hasonlóképpen a lokátorosoknak és a lérakosoknak is meg kell taunlniuk a zavaró célok elleni munkát, hiszen háború esetén ez az alap. A Kubosok és a Mistralosok elsősorban a Kecskemétről induló és oda visszatérő Falconokra gyakorltak, beleértve a szükséges azonosítási eljárásokat is. A britek Szlovéniában is zavarták az ottani légvédelem TPS-70-eseit és Rolandjait, valamint átrándultak Romániába is dolgozni. Az egyik harcászati forgatókönyvben román LanceR-ek is szerepeltek, bár végül inkább egy DACT jött ebből össze, melyben az EW nem volt faktor. 

A NEWFIP során előfordulhat kommunikációs zavarás is, ilyenkor a chattermark eljárással igyekeznek kitérni előle.

Végül, de nem utolsó sorban meg kell említeni, hogy a Gripenek saját EW-képességeit is tesztelték a NEWFIP során. Mint arra a győri rakétások oldalán rábukkantunk, "a magyar JAS 39 Gripen repülőgépek pedig repüléseik során zavaró eszközeikkel tovább nehezítették kezelőink dolgát". Ez az első megerősítése annak, hogy az EWS 39-nek nemcsak hogy van zavarási képessége, hanem azt használják is idehaza. Némileg sejtve, hogy ez mekkora munka az apró, erőforrás-hiányos hazai EW-közösségnek, gratulálok ehhez az eredményhez, és kívánom, hogy az illetékesek a jövőben méginkább értsék meg, hogy miről is van szó, milyen óriási jelentősége van ennek a területnek a modern légierő- és légvédelem-alkalmazás szempontjából! Csak annyit tennék még ehhez hozzá, hogy ha a tudás a magyar struktúrában a csapathoz lett delegálva, akkor tessék megadni a csapatnak, amire szüksége van: emberből, tanfolyamból és természetesen információból.  

Bár kissé idejét múltnak tűnik, némi demonstrációra még biztosan jó ez az egykori jugoszláv szakirodalomból származó, átfeliratozott ábra. Egy felderítő lokátor körkörös (PPI) indikátorán, egy rakétakomplexum szektoros kijelzójén, végül a MiG-21-es radarernyőjén (B-szkóp) így néz ki a zajjal modulált zavar, melynek célja a valós célok álcázása.

Egy másik fajta, trükkösebb, úgynevezett megtévesztő zavarás a szinkron impulzuszavar. Itt az impulzusüzemű lokátor ismétlődési frekvenciájához igazítva zavaró impulzusokat sugároznak ki, melyek közül ki kellene tudni választani a valós céljelet. Mivel a jel struktúrája a mai lokátorok számára különösen fontos tényező, így meglehetősen nagy valósághűséggel kell előállítani ezeket a zavarjeleket, hogy ne szűrjék ki azokat. Erre valóak az EW-berendezésekben az úgynevezett digitális rádiófrekvencia memóriák (DRFM), melyek a vett radarimpulzusokat digitalizálják, majd lehetővé teszik pontos másuk visszasugárzását a megfelelő időpillanatban.   

Ábrák: Puk. Banjac, Dusan: Elektronska Borba u Protivvazdusnoj Odbrani Beograd, 1986

Zord

Címkék: newfip 09

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr581486757

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lev330 2009.11.08. 16:13:25

Érdekes cikk, köszönjük szépen :)

Két kérdéssel fordulnék a Tisztelt szerkesztőhöz:

1. Utaltál a chattermark használatára, ez gyakorlatilag ugyanaz, mint amire a fónia-beli megfelelője vonatkozik? definíció szerint: "Begin using briefed radio procedures to counter communications
jamming."

2. Amennyiben az újfajta ECM terminológiákra vonatkozó ismereteket számunkra is elérhető forrásból szerezted, kérlek ne kímélj, nagyon érdekelne :) Gondolok az "új" fogalmakra EA az ECM helyett, ill. ED az ECCM helyett stb...

u.i.: Nem ígérem hogy az érdeklődésem abbamarad :D

King67 2009.11.09. 08:56:12

Sziasztok!

Véltlenül Kecskemét felé jártam október 21.-én délután, sikerült néhány órát eltöltenem a kifutópálya végénél. Amit érdekesnak találtam, hogy a Gripenek (lehet, hogy NEWFIP miatt), a szokásos törzs alatti póttartály helyett a szárny alatti tartókon rögzített kettővel repültek. Ottlétem alatt az említett Falcon DA-20-asok közül a G-FRAD és a G-FRAT lajstromjelű gép repült. A kecskeméti gépek közül ezen a délutánon a 27-es oldalszámú Mig-29 UB, a 128-as oldalszámú L-39-es, az L-159-es, a 34-es oldalszámú és a 39-es oldalszámú Gripent sikerült megfigyelni. Mindeközben a földön is zajlottak az események az SA-6-os szállítójárművei rakétákkal megrakottan kb. 30 percente elviharzottak a reptér kerítésén belül a lokátorok pedig folymatosan forogtak, billegtek. Néhány fotót is sikerült készítenem, de mivel filmre fotózom ezek közül később, a szkennelés után tudok néhányat csatolni.

zord 2009.11.09. 12:35:45

@Lev330:

A chattermarkot én is úgy értelmezem, ahogy te, bár az eljárás tartalmát nem ismerem modern viszonyok között (értsd: különböző titkosított adások, frekvenciaugratásos rádiók), csak a hagyományos rádiók esetén, amikor ugyebár adott időpillanatokban átlépnek egy adott frekvenciára, remélve, hogy nem követi őket a zavar.

A terminológiák amerikaiak, de szerintem a NATO-ban is használják: még a wikiben is szépen le vanna írva hivatalos dokumentumok alapján:

en.wikipedia.org/wiki/Electronic_warfare

@King67:

Köszönjük a megfigyelést, szép képeket mindíg szívesen fogadok és felrakok itt, teljesen mindegy, hogy mire készültek eredetileg. Vízszintesen legalább 420 pixel legyen, és ne legyen túlzottan tömörített JPEG, az én képeim 50-120 kilósak. zord.gabor@gmail.com

A két pótos konfiguráció eléggé rendszeres manapság, amennyiben pl. szomszédos ország fölé repülnek, ami közül Szlovénia a leggyakoribb (együttműködés a helyi, vagy olasz erőkkel a ljubjanai CRC irányítása alatt).

Zord

Ekarp 2009.11.10. 12:34:47

DACT román LanceRekkel? Erről lehet többet tudni?
Volt ilyenre korábban példa?
Köszi: Ekarp

Liverbird 2009.11.10. 13:04:22

Tuti nem lesz róla infó, mert a románok jól elpicsáztak minket, és ez hülyén venné ki magát.... :)

zord 2009.11.10. 13:43:00

@Liverbird:

Hát nem. Éppenséggel úgy hallottam, hogy a román fél hozzáállása ezen a gyakorlaton nem volt túl professzionális. Sem a tervezés, sem a végrehajtás során.
Hogy ebből kell-e levonni messzemenő következtetést?

Zord

BLADE.Hu 2009.12.05. 21:35:34

@Ekarp:

Nem igen lehetett rá alkalom. Eddig eléggé zárkózottak voltak.

A déli szomszéd taktikája kimerült abban,hogy egy kicsit nyitott kötelékben max. 1-2km-el egymás mögött, belegyalagoltak az amúgy éppen szűk 40-60 fokos zavarási kúpba.

Ennél még az Albatrosz időben is sokkal komolyabb BVR manővereket tudtunk felmutatni egy jó GCI/IC segítségével.
2 Albával nem egyszer 29-est (Fox1,Fox2) is meg lehetett lőni,ha túl mohó vagy tudatlan volt az "ellenfél".

Persze a G. körkörösen és inteligensen tud zavarni, bármelyik hasonló kategóriájú lokátort "leutánozza". Plusz ott az intralink/TIDLS, ami legalább akkora előny mint egy jó rakéta...

zord 2009.12.06. 23:01:36

@BLADE.Hu:

Körkörösen? És ahhoz hol vannak a szükséges apertúrák?

Én úgy tudom, hogy három zavaróantenna van: a mellső-alsó (Forward Antenna Unit), a mellső-fölső (Fin Pod Unit), és a hátsó (Rear Antenna Unit). Hogy milyen sugárzók vannak a burkolatok mögött, azt természetesen nem tudhatom, de a kialakítás fixnek tűnik, ami antennánként max. hatvan fokos kúpot jelent (azaz a szemben összesítve 120x60 fokost, hátul meg egy 60x60-ast). Ezek persze nem feltétlenül csak adnak, lehet, hogy a válasz, DRFM-csatornák mintája is itt megy be. Fogggalmam sics.

Ahhoz, hogy (oldalszög szerint) körkörös legyen a lefedettség, kellenének ilyen antennák oldalra is, melyről nem tudok, és melyeknek nincs nyoma a sárkányon. A WTU alapvetően vételi, együttesen amplitúró-monopluzus típusú iránymérést lehetővé tevő (RWR) spirális antennái nem tűnnek alkalmasnak erre a célra. Persze ez nem száz százalék. Vannak meglepetések ebben a szakmában.

Egyszóval én úgy gondolom, hogy a legtöbb önvédelmű célú EW-készlethez hasonlóan a beam szektorba (J-B 2x120 fok) az EWS 39 is legfeljebb csak oldalszirmokból sugározhat.

Egy dologra lennék igazán kíváncsi, amiről eddig csak homályos utalást hallottam: van-e egy "low band (UHF) omni" antennával felszerelt csatorna rádióparancs-jelek (RPK) vételére? Állítólag a hasán van valahol.

Zord

BLADE.Hu 2009.12.07. 20:00:52

@zord:

Oldalszirom vagy nem, a lényeg hogy megoldották.

Ha a teljesítmény jobban számít - azaz inkább zajt akarsz - akkor együtt kell élni a beépítési limitekkel.

Az "RPK" mi is lenne?

zord 2009.12.07. 22:03:12

@BLADE.Hu:

Aha. A megtévesztő technikáknál mondjuk nem annyira számít a teljesítményszint, a lényeg, hogy bekapja a csalit a fenyegetés követőrendszere. Ez teoretikusan oldalsziromból is mehet. A zajnál viszont kell a teljesítmény, amit értelemszerűen akkor tudsz maximalizálni, ha a főnyaláb oda néz.

Az RPK például az SA-2 (Sz-75) és SA-3 (Sz-125) cuccoknál, a parancsközléses (command guided) rendszereknél van, ezen keresztül lövik fel a parancsokat a rakéta fedélzetére. Ez egy deciméteres hullámhosszú (UHF, asszem 900 MHz körüli, NATO "C" sávú) adás. Ha megy a rakéta rávezetése, ennek mennie kell, ugyanakkor ha megy, még nem biztos, hogy megy rakéta. Lehet ijesztegetésre is használni. A korai RHAW rendszereknél (Vietnamról beszélünk), volt erre egy külön vevő egy omnidirekcionális antennával, kifejezetten a Dvina (SZA-75) RPK-jára kihegyezve. Különböző ELINT-mérések (például Power and Pattern Measurement System) alapján belőtték azt a térerő szintet, amellyel ha vettek ilyen jelet, akkor az azt jelentette, hogy a Dvina zónáján belül van a gép. Ekkor kigyulladt a "LAUNCH" feliratú tabló a kabinban.
(Szóval ez nem a radar, bár azzal párhuzamosított). Kézenfekvő lenne zavarni, de úgy tudom, hogy a dolgok fizikája miatt mégsem ez lett ezeknek a rendszereknek az igazi sebezhetősége.

Tavasszal jót tehetne a srácoknak egy kirándulás Zsámbékra, amolyan "The History of the Threat" jelleggel...biztos kalauz is akadna...

Gábor

zord 2009.12.07. 22:24:22

@BLADE.Hu:

Itt van egy komolyabb műszaki leírás az RPK-ról, Neva07 barátomnak köszönhetően:

forum.index.hu/Article/showArticle?t=9120320&go=60001378

Zord

BLADE.Hu 2009.12.11. 20:21:23

@zord:

A SAAB oldalon szerintem nem volt olyan zavaró antenna leírás az említett tartományban.

Viszont a link-16 az 1 GHz környéki, az a hivatalos civil "air navigation band" is egyben, azaz DME,IFF...

És hogy miért lett ez a freki kiválasztva? Ugyanis a megfelelő teljesítményű és tudású zavarót már nem fogod tudni elrejteni egy kis méretű vadászgépben. Ami nem kicsi, az pedig jól és messziről célozható az égbolton.

És miért 16? Mert akkor a 16 bit volt a csúcs.

zord 2009.12.15. 14:07:49

@BLADE.Hu:

Természetesen csak omni vételről van szó, nem zavarásról. Vadászgép fedélzetén nem lehetne elhelyezni a szükséges méretű direkcionális antennákat a 2 GHz alatti sávban. Arról pozitíve tudok, hogy a vadászgép-fedélzeti iránymérés alsó határát az egyik európai vadászgépen most próbálják lejjebb szorítani 1,8 - 1,5 GHz környékére duális polarizációjú szinuszos antennákkal, úgy, hogy nem lehet másik antennaegységet használni helyszűke miatt...a hely adott, azzal kell dolgozni.

A nagyobb gépek fedélzetén könnyebb a feladat, az biztos, ott egészen le tudnak menni méteres (VHF) sávba, persze kell a teljesítmény, mert irányítani azért ott se egyszerű ebben a sávban. A legérdekesebb példa, hogy a NEWFIP-en vendégszereplő gépek sem tudják zavarni a méterest, ahhoz kell a földi NEWVAN.

Egy A400M például megteheti, hogy a különböző sávokra optimalizált különböző antennákat rak be, akár egy egész "antennafarmot", mert van hely. Egy vadászgépen kompromisszumot kell kötni. Ugyanattól a spirálantennától várjuk a 2-18(20) lefedettséget.

Ami a Link16-ot illeti, ott inkább információ-kinyerésre kell rámenni, az elterjedtség miatt azért valószínűleg már nem lehetetlen feladat néhány felkészültebb versenyző számára a betekintés. Az elnyomás eléggé kilátástalannak tűnik. Pláne egy vadászgép fedélzetéről.

Zord

Rommel28 2009.12.15. 18:02:08

Két kérdésem lenne:

Az EWS39 képes aktív elektronikai zavarásra, vagy ehhez vmi kiegészítőkonténert kell függeszteni?

Mit jelent a kétszámjegyű fenyegetés? Már több helyen olvastam, de sehol nem írták le.

zord 2009.12.15. 20:16:07

@Rommel28:

Olvasd el a posztot figyelmesen, meg az Aeromagazin mostani számában a cikket! Abból kiderül.

Két számjegyű fenyegetés, "double digit threat", az amerikai terminológia azokra a légvédelmi rendszerekre, melyek az SA-10 után jönnek (ezalól kivétel az SA-13 és 14, de ez egyszerűen azért van, mert az azonosításuk később történt meg).

Zord

dralcx (törölt) 2009.12.28. 21:35:33

Egy kicsit off:
Megjelent a "A Kormány 1221/2009. (XII. 28.) Korm. határozata
a 2010. évi, határátlépéssel járó csapatmozgások engedélyezésérõl" (Magyar Közlöny 192. szám).
Jó néhány gyakorlat van felsorolva, amit jövőre rendeznek... (részben magyar, részben külföldi)

Liverbird 2009.12.28. 22:03:16

Hm, Load Diffuser 2010. Fincsinek tűnik, csak legyen belőle valami :) Úgy látom a heliseknek sűrű programjuk lesz, de örüljenek neki. No meg lesz pár lérak éleslövészet is.

A Gripenes harcászati kiképzés svédéknél vajon mit takar?

zord 2009.12.28. 23:04:20

@Liverbird:

ANG 16-osok az államokból, május.

Zord

toth.tomi 2009.12.28. 23:54:41

@Liverbird: "A Gripenes harcászati kiképzés svédéknél vajon mit takar? "

Tudtommal 2 vagy 3 ember átképzését.

Beat it! 2010.01.06. 22:29:15

Az ehavi AS egy magyar Kub indítóállvány képénél azt írja: 9M9-es rakéták vannak rajta. Vannak a magyar Kubokhoz 9M9-esek? Mitől jobbak a 3M9-nél?

zord 2010.01.07. 12:06:03

Nálunk most a LOAL 3M9M3 van szolgálatban.

Én azt sejtem, hogy 9M9 jelölés nyugati tévedés, ami nagyon széles körben elterjedt.

Zord

zord 2010.07.05. 14:52:04

Sztori a magyar ELINT hőskorszakából:

hadmer1.5mp.eu/web.php?a=hadmer1&o=XWIcvVDhIj

Ma a Zrínyi könyvtárának katalógusában érdekes anyagokra leltem, "Rádióelektronikai tájékoztató" illetve "rádióelektronikai harc tájékoztató" címeken, a 2. csoportfőnökség, illetve a KFH kiadásában. Sajnos, a kikért matériák közül eddig egy 1975-ös lett csak felszabadítva. Az 1980-as évszám, mint cezúra a titkosításokat illetően szilárdan tartja magát. Gyűlölöm. A logikát követve 1989-1990 lenne a fair, de hát szerintem még mindig be kell védeni néhány embert (elvtársat).

Zord
süti beállítások módosítása