Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (100) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (72) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (49) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Lépésváltás sógoréknál

2008.06.26. 08:00 | zord | 13 komment

Amikor az ember elgondolkozik azon, hogy minek Eurofighter oda, ahol csak nappal (0800-2000) adják a készültséget, és a gépet két közelharc rakéta, illetve a gépágyú használatán kívül nem szánják másra, akkor tudhatja, hogy Ausztriában van. Talán az egykori monarchiabeli kapocs teszi, mindenesetre ha Magyarországon a légierő helyzetét, a beszerzési programok átgondoltságát jogosan illethetjük kritikával, akkor nem úszhatják meg az osztrákok sem, legalábbis vadász ügyben. 

Az EF-ek beszerzéséről még a Wolfgang Schüssel jobboldali kormánya döntött. A 18 gép megvásárlását, annak kiválasztását nagy meglepetés övezte, hiszen a várt "minimálplatform" helyett az osztrák illetékesek egy olyan platform mellett tették le a voksukat, mely nemhogy egy semleges ország, hanem egy háborúzó hatalom (pl. Nagy Britannia) számára is a legmagasabb kategóriát jelenti. Nem igazán ismertek a döntés valódi alapjai, az azonban tény, hogy amikor Schüsselék buktak, az egykori ifjúkommunista Gusenbauer kormánya azonnal a program törlését célozta meg, népszerű választási igéretével összhangban. Hosszadalmas jogi csűrés-csavarás után azonban kiderült, hogy súlyos anyagi következmények nélkül nem mondható fel a szerződés, és kézzel fogható korrupciót nem tudtak bizonyítani a szervek. Bár az EADS anyagilag támogatta a döntésben fontos szerepet játszó tábonok feleségének cégét ("hitelt adott neki"), ez nem bizonyult elégségesnek a felmondáshoz. A programot viszont módosították: 18 Tranche 2-es helyett csak 15 Tranche 1-es kerül Ausztriába. 

Május elején már hét gép volt az országban. Aműszak itt a 7L-WG lajstromú hetedik példányt készíti elő a fotózáshoz. A dugók, porvédők még a helyükön vannak.

Az Überwachungsgeschwader 1. százada Zeltwegben (Fliegerhorst Hinterstoisser) dolgozik. Itt a negyedik Eurofighter Typhoon (7L-WD) gurul. Jól nézzük meg, ezért a konfigurációért vették meg az osztrákok a típust. Két IRIS-T (sisakcélzó nincs), + 27 mm ágyú. Úgy kapaszkodjunk meg, hogy póttartályt is utólag rendelnek 10 millió euróért, mert rájöttek a döntéhozók, hogy azzal tovább lehet a levegőben maradni, csökken a ciklusszám, és vele együtt a fajlagos (repórára számított) üzemeltetési költség.

Névtelen osztrák hajózó mutatja a Libelle G-ruhát. Az osztrák EF-beszerzés német közreműködéssel valósul meg, ezért nem véletlen, hogy life support terén is ezt az utat járják a sógorok. A Libelle független a gép (levegő-) rendszereitől, túlterhelésre a tömlőiben lévő víz (igen, sima víz!!!) mozdul el úgy, hogy a kellő helyeken összeszorítja a testet, késleltetve a nem kívánt hatásokat. Az osztrák hajózók 120 órát repülnek a tervek szerint a típussal évente.

AIM-2000 IRIS-T, az osztrákok A-A fegyvere. (Az AMRAAM és a BVR egyelőre csak a pilóták fantáziájában létezik). Az ndítósín végében BOL-csapdaszóró. Az osztráűk gépekeben csak bázisszintű DASS-rendszer található, igaz, feladatuk nem is követeli meg a kifinomult elektronikai hadviselési képességet. 

A múlt Zeltwegben. A nyolcvanas évektől a Draken szolgálta az osztrák légierőt, de annyi üzemidő nem volt a típusban, hogy kihúzza az EF érkezéséig. A 25-ös példány karóba húzva nézi az utódok röptét.

A Draken kivonása és az EF beérkezése között (2004-től) 12 F-5E bérlésével oldották meg légtér-szuverenitási feladatokat. Az Überwachungsgescwader 2. százada alapvetően Graz nemzetközi repülőtérről dolgozik.

Három osztrák Tigris, háttérben egy Ryanair 737-es indul a nagyvilágba.

Hajózó, hátán ernyőjével mászik be az egy Tiger ülésébe. Kék kezeslábasban a svájci RUAG cég emberei, akik a lízingszerződés ideje alatt kiszolgálják a gépeket.

Az F-5E fegyvere a régi AIM-9P-5 Sidewinder, egy J sárkánya korszerűsített fejrésszel.

 

Svéd relikvia 2: J-29 Tunnan őrzi a Graz-i bázis (Fliegerhorst Nitter) bejáratát.

Svéd relikvia 3: Kevéssé ismert, hogy a „svéd vérvonal” egészen a Viggening húzódott az osztrák légierőben (Östrerreichische Luftstreitkräfte). Amikor a Gripen még versenyben volt, több osztrák pilóta is repült Svédországban, hosszabb időn keresztül a 37-esen. Ez az AJ-37-es orrkúp a 2. század épületének „falát törte át...”

 

Zord

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr9539452

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GSF 2008.06.26. 08:34:25

Az új típusok, így a Typhoon miatt várom nagyon az idei repnapot.
Rafale-t láttam már itthon, az ablakból, de ezt még soha.
Éppen makettben építem, a német változatot. Érdekes konstrukcio, bár bevallom h. kicsit "csövesnek" érzem a sárkányt, ami a felhajtóerő jelszóval épülhetett, alacsony felületi terhelés, és a régi idők máig élő beidegződéseinek köszönhetően irgalmatlan légiharc kapacitásra méretezve.
A manőverezése állítólag szédületes, de biztos látogatják olyanok ezt a blogot, akik már látták is, ők többet mesélhetnének.

Az itt leírtak szerint az osztrákok még nálunk is bénábbak, de ott leg. arra van pénz, amire akarnak. Lehet módosítani.
Amennyire tudom, az angol gépek is csak most érik el a teljes földi csapásmérő képességet, és úgy általában véve a rendszeresítő 5 ország csak most kezdi megtapasztalni mit is tud ez a gép.

Összegészében olyan európai: a Tornado-nál is elkövettek hibákat, sztem itt is, de ez a gép mégis sokkal potensebb.
Tetszik, izmos, de valami mégis hiányzik, valami ami benne van a 29-ben v. 16-osban, vagy éppen 15-ben, de még a Gripenben is :)

Bobby Baccala 2008.06.26. 09:26:04


elég jó kis cikk ez. :)

mondhatni komikusan néz ki a 2 db iris-t-vel..mondjuk összehasonlítva egy teljes harci díszben lévő brit társával :)

GSF 2008.06.26. 09:48:23

Hát igen, de jobb ha mi is csendben maradunk, a Griffek is többet bírnak, mint amit mi rájuk aggatunk...:)

Raka 2008.06.26. 10:08:43

Ez a piros körben fehér csúcsára állított háromszög ez pontosan micsoda? Én eddig csak a Dreheren láttam. :)

Sir Nyű 2008.06.26. 10:24:12

Az bizony az osztrak felsegjelzes. Ha a Dreheren is az van, akkor ott mast jelent :-).

Joshua 2008.06.26. 10:34:48

Ilyen kellett volna nekünk is, ez a piroskörben fehérháromszög igen jól néz ki.

Liverbird 2008.06.26. 10:51:25

Az már más kérdés, hogy igény esetén bármikor fel lehet hozni a gépeket Tranche 2 szintre. Persze osztrák részről nem hiszem, hogy lenne rá igény, de a pénzt össze tudnák rá kaparni...

A repnapot én is többek között a Typhoon miatt várom, még nekem sem volt hozzá szerencsém. Bevallom a 2003-as repnap sajnos kimaradt számomra, úgyhogy F-15-öst is tegnap láttam elősször. Másodszor meg most egy 20 perce. :)

GSF 2008.06.26. 11:00:00

Ma nagyon nyomják: eddig 3x3 gépes kötelék, meg szólóba is láttam 39-est meg 15-öst, sok az átsart, most jön 2 Minyó, meg megy az Ancsa is, meg zajlik az élet én meg itt rohadok a 10-en és majd megesz a fene...

bloodhound v2.0 2008.06.26. 11:03:45

sógorék ezt csinálták anno a drakenekkel is, azokon is csak sidewinder meg gépágyú volt, azt ' helló. hülyeség netovábbja ez is, nem tudom, hogy miféle támadó szándékot feltételezne bárki is, ha közepes vagy nagy hatótávolságú légiharc-fegyverztetet, és/vagy földi célok elleni fegyverzetet is rendszeresítenének. védekező háborúban pl. nem kell a saját földi alakulatokat támogatni? ennyi erővel vehettek volna néhán

Tacsk0 2008.06.26. 16:47:11

Azt ugye tudjátok, hogy Ausztria 1955-ben azzal lett független, hogy a veres sereg kivonuláskor írásba adták a semlegességet. Az országnak nem volt joga SEMMILYEN rakétafegyvert tartani, ezt külön becikkelyezték az osztrák államszerződésbe.

A J-35 Drakenek sokáig csak gépágyúval repültek emiatt, talán nincs is 15 éve, hogy négyhatalmi engedéllyel végre vehettek közel-légiharc rakétákat. Biztos vagyok benne, hogy ha az osztrákok nekiállnának Taurust meg Storm Shadow-t vásárolni akkor az oroszok cipővel vernék az asztalt a Biztonsági Tanácsban.

Egyébként aki elhiszi, hogy a BAE korrupció nélkül adta el az EFA-t a sógoroknak az nyugodtan felléphet bármely színdarabban naivaként. Gripennel vagy F-18-assal negyedáron megúszták volna.

zord 2009.09.30. 14:19:16

Teljes az osztrák Wunderwaffe-flotta (ők se repülték széjjel magukat az elmúlt bő két évben, 1100 órával):

eurofighter.com/news/Austria15.asp

Zord
süti beállítások módosítása